OV IJmond Nieuws

Inspirerende 3e OV IJmond Kenniscarrousel

Het cluster Zakelijke Dienstverlening van de OV IJmond heeft 7 mei jl. een interessante bijeenkomst gehouden in een bijzondere omgeving: de Broedmachine in Beverwijk. Tijdens deze zgn. kenniscarrousel hebben circa 80 OV IJmond-leden en geïnteresseerden via vier interessante workshops ideeën op kunnen doen over ‘goed personeel: vinden & binden’ . Verder was er gelegenheid om een workshop koffie branden te volgen of deel te nemen aan een rondleiding in een bierbrouwerij.

OV IJmond kent negen brancheclusters. Vanuit de overkoepelende organisatie worden deze clusters geënthousiasmeerd om interessante activiteiten te ontplooien. Onder het verenigingsmotto ‘behartigen, netwerken en kennis delen’ bleek de door het cluster Zakelijke Dienstverlening opgezette Kenniscarrousel een schot in de roos. De workshops worden gegeven door leden van OV IJmond voor alle ondernemers in de IJmond.

Ruben Uitendaal (ING), Simone Teerling (ABN AMRO), Jan Herman Lap (Credion Zaanstreek-IJmond), Ferry Oostmeijer (Reis & Zo), Ad Hendrikse (Finance Partners) en Marco Tetteroo (Kredietunie Kennemerland) hadden samen met Ingrid Schuijt (secretariaat OV IJmond) een boeiend programma in elkaar gedraaid. In de Broedmachine in Beverwijk kon elke aanwezige drie van de vijf aangeboden workshops volgen.

Zo bracht Jack Stuifbergen (Breedweer) het onderwerp ‘No social waste’ ter sprake. Iedereen verdient een kans op arbeid, ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit kunnen mensen zijn met een beperking, maar ook bijv. gedetineerden of langdurig werkelozen. Gedetineerden worden o.a. opgeleid tot glazenwasser. Breedweer heeft een eigen MBO opleiding ontwikkeld, waarbij mensen werken en leren. Het was een inspirerende sessie over de visie van social enterprise Breedweer.

Andreé Oomen (O2-men) presenteerde een deel van zijn programma: Hoofd, Hart en Ballen. Hij weet dat omgaan met veranderingen soms niet meevalt. Dan is het tijd voor nieuwe inzichten en nieuwe energie. Met dit doel heeft hij dit programma ontwikkeld. Het is belangrijk dat je alles wat je doet in het leven met je verstand (hoofd), gevoel (hart) en lef (ballen) doet. Als deze drie optimaal werken is er balans en presteer je optimaal. Dit is ook belangrijk voor je personeel of collega’s. Het belangrijkste volgens Andre: heb aandacht voor elkaar en vraag eens hoe het gaat!

Dennis ‘t Hart (Aandacht Arbo) nam in een zeer persoonlijk verhaal de deelnemers mee in zijn ervaring van werkgeluk. Crowdfunding was nodig om het voor hem mogelijk te maken in Amerika een levensreddende (dure) medische behandeling te ondergaan. Er was veel geld nodig. Passie en werken vanuit het hart hebben ervoor gezorgd hebben dat vele mensen daarbij konden aansluiten en gedoneerd hebben. Die passie zou je graag willen overbrengen binnen je eigen organisatie. Doordat iedereen plezier beleefde, kon groeien en ontwikkelen, fijn kon samenwerken en zeer betekenisvol werk verrichtte, was de crowdfund, als organisatie een zeer succesvolle onderneming geworden.

Vervolgens ging Patrick R. van Zuijlen (EIGEN Fundament) dieper in op de pilaren van Werkgeluk van personeel. Men had zelf research gedaan welke belangrijke elementen gelden voor medewerkers. Welke onderdelen zorgen nu het meest voor werkgeluk en groei en wat kan de werkgever bijdragen aan het werkgeluk van de werknemer. Er zijn een aantal belangrijke items die voor millennials spelen: zij werken graag voor een bedrijf met betekenis en impact en zetten in op persoonlijke groei. Tenslotte nam Pauline van der Lee (EIGEN Fundament) de deelnemers op een leuke manier mee in een interactieve quiz (soort petje op petje af) over de pijlers van werkgeluk. Deze pijlers zijn o.a. teamspirit, werkdruk, waardering door leidinggevende.

Klik hier voor de presentatie van Aandacht Arbo en EIGEN Fundament.

Han Mesters (ABN AMRO) nam de aanwezigen in een razend tempo mee in de veranderende wereld van arbeid, menselijk kapitaal, creativiteit en zingeving. Een markt met schaarste vraagt om een andere benadering van personeel. Hoe houd je personeel aan en voorkom je leegloop. Wat zijn aantrekkelijke werkgevers; waar willen starters op de arbeidsmarkt voor werken.

Klik hier voor de presentatie van Han Mesters.

De workshop koffiebranden door Floris van Woesik (Gebrand op Smaak) werd goed bezocht. Tijdens de workshop werd er ook echt gebrand. De rauwe bonen doorlopen diverse ‘brandstadia’ waaronder ‘gras’ en ‘hooi’. De temperatuur wordt met 6 graden per minuut opgevoerd. Handmatig houdt de brander elke minuut de temperatuur bij,  daarmee kan hij later het proces ‘finetunen’. Na een klein halfuurtje worden de bonen uit de trommel gehaald om af te koelen. Uiteraard werd er daarna genoten van een lekker bakkie espresso, koffie of cappuccino. Gebrand op Smaak is altijd op zoek naar de mooiste koffie, thee en chocolade om deze met hun klanten te delen. Het assortiment varieert, omdat de mooiste producten afhankelijk zijn van goede oogsten. Floris verkoopt in de ruimte in de Broedmachine koffie, thee en leuke geschenken.

De rondleiding door bierbrouwerij Uyterwiecke door de enthousiaste bierbrouwers Ronald Droog en Lex van der Loo was erg interessant. De mannen praten met veel liefde over hun product. Ze zijn blij met hun eigen plek in de Broedmachine en stellen de brouwerij graag open voor publiek, iedereen is welkom om te komen kijken, proeven, leren en kopen natuurlijk.

De aanwezige ondernemers waren enthousiast over de opzet van de workshops en de locatie. De Broedmachine is een plek waar ontzettend veel wordt ondernomen door creatieve ondernemers; de energie is voelbaar. (Voor meer informatie: https://broedmachine.cc/). Tot slot een pluim voor de uitstekende catering, verzorgd door startend ondernemer Martin Velthuijs van CCCdiensten, eveneens gevestigd in de Broedmachine.

Klik hier voor alle foto’s.

Downloads

Download hier onze presentatie

Aankomende evenementen

Borrelbijeenkomst

10e Algemene Ledenvergadering

Haringparty @ Vishal IJmuiden

Business Volleybal Cup

ZomerBBQ

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo