De regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) is ook opengesteld voor detailhandel non-food. De SBI-codes van de lijst met hoofdactiviteiten is bekend geworden. Check je SBI-code hier. Let op: zie je de nieuwe SBI-codes nog niet? Verwijder je historie en probeer het opnieuw. Als het goed is zie je dan de nieuwe codes staan.
Het doen van de daadwerkelijke aanvraag om als ondernemer in de detailhandel non-food een eenmalige tegemoetkoming van € 4.000,- (een gift) aan te vragen met als doel om (een deel van) de vaste lasten te kunnen dekken, is op dit moment nog niet mogelijk! Daar wordt hard aan gewerkt. Zodra er meer nieuws is delen we dit.
Aanvraag
De aanvraag moet worden gedaan op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Hou er rekening mee dat de site in verband met de vele aanvragen niet goed bereikbaar is.
Om voor de tegemoetkoming in aanmerking te komen moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden.
- De onderneming moet in Nederland gevestigd zijn;
- De hoofdactiviteit moet blijken uit de inschrijving bij de Kamer van Koophandel;
- De onderneming moet gevestigd zijn buiten de woning;
- Een verwacht omzet verliest van € 4.000,- over de periode 16 maart t/m 15 juni;
- Je hebt in de periode van 16 maart t/m 16 juni minstens € 4.000,- aan vaste lasten;
- Maximaal 250 werknemers in dienst;
- Je hebt geen verzoek tot verlening surseance van betaling ingediend bij de rechtbank;
Te verstrekken gegevens
Voor de gegevens omtrent de inschrijving bij de Kamer van Koophandel gelden de gegevens zoals die op 15 maart 2020 stonden ingeschreven (peildatum). Indien je sinds 2018 al meer dan € 200.000,- aan overheidssteun hebt gehad kom je niet in aanmerking voor de compensatie . Indien je ook gebruik maakt van andere steunmaatregelen, dan dient daarna nog altijd € 4.000,- aan vaste lasten over te blijven dat niet door een andere steunmaatregel wordt gedekt.
De aanvraag moet online worden gedaan. Daarvoor is het volgende nodig:
- e-Herkenning niveau 1 (of hoger) of DigiD;
- Het nummer van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK-nummer, niet RSIN-nummer);
- SBI-code van de hoofdactiviteit;
- Bankrekeningnummer van de onderneming;
- Adres-en contactgegevens;
Stappenplan
- Regel je aanvraag online. Je kunt de TOGS hier aanvragen.
- Log in met DigiD of eHerkenning niveau 1 (of hoger).
- Nieuw? Maak eerst een profiel aan.
- In het formulier staat een aantal KVK-gegevens automatisch ingevuld. Controleer deze.
- Heb je het formulier juist en volledig ingevuld? Klik dan op ‘Naar verzenden’.
- Onderteken de verklaringen met een vinkje en klik op ‘Ondertekenen en verzenden’.
- Je ontvangt een e-mail ter bevestiging.
Wil je iemand machtigen om de TOGS aan te vragen?
Zie hier het formulier.
Beslissing en controle
De verwachting is dat binnen 2 weken een besluit wordt genomen over de aanvraag en dat er bij een toekennend besluit binnen een paar dagen een uitkering van de tegemoetkoming volgt. Let op aanvraag wordt achteraf nog eens op juistheid getoetst. Als achteraf blijkt dat de tegemoetkoming ten onrechte is verstrekt, dan kan de tegemoetkoming worden teruggevorderd.
Bekijk hier de meest gestelde vragen over de TOGS-regeling
Kan ik de TOGS-regeling per filiaal aanvragen?
De tegemoetkoming is eenmalig per onderneming en niet per vestigingseenheid. Echter, wij verwachten dat werkmaatschappijen ook in aanmerking komen als ze individueel ingeschreven zijn en verder voldoen aan de voorwaarden. Voor een nevenvestiging geldt dit dus niet.
Moet ik nu eHerkenning niveau 1 of 3 aanvragen?
Voor de aanvraag heb je tenminste eHerkenning niveau 1 of DigiD nodig. Echter, eHerkenning niveau 3 wordt de norm. Het UWV en de Belastingdienst zijn al overgestapt op niveau 3 en steeds meer dienstverleners volgen. Daarom kan het een overweging zijn om meteen niveau 3 aan te vragen.
Voor informatie over andere regelingen: https://www.kvk.nl/corona/