Noord-Hollandse groentehandel Kloosterboer wordt Amerikaanse multinational

Vele betrokkenen zullen ongetwijfeld nog terugdenken aan Sail 2015. Het toen 90-jarige Kloosterboer had een wervelend evenement laten organiseren op het feestterrein in de Amsterdamse haven, inclusief optredens van artiesten en alles wat je maar wilde eten of drinken. Voorwaarde was wel dat iedereen in het wit gekleed verscheen.

Het bedrijf heeft in zijn bestaan weinig reden tot klagen gehad. Wat begon als een groenten- en fruithandel in het Noord-Hollandse St. Pancras, opgericht door Klaas Kloosterboer, heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een internationaal opererend concern met negen locaties in Nederland (waaronder onder meer in Rotterdam, IJmuiden en Velsen-Noord) en vestigingen in onder meer Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Afrika. Bij het concern werken een kleine duizend mensen en het is een van de grootste familiebedrijven ter wereld.

Kapitaal

De vier broers Kloosterboer – die de leiding hebben over het concern – reageren niet op de de verkoop. Volgens een woordvoerster van de familie is het bedrijf onder andere verkocht omdat de sector vrij kapitaalintensief is. Ze zegt in het Financieele Dagblad: ’Het draait om schaal. Dus als je het verder wilt laten groeien, moet je gewoon groot zijn en veel kapitaal hebben’. Volgens een persbericht blijven de broers wel betrokken bij het bedrijf dat zij sinds 2014 kennen. Ze nemen ook aandelen in de Amerikaanse onderneming.

Het is voor hen ongetwijfeld wennen: overgenomen te worden en niet zelf over nemen. Want vanaf de beginjaren is het familiebedrijf voortvarend te werk gegaan. Na een vraag uit de markt besluit oprichter Klaas Kloosterboer voedselproducten op te slaan in koel- en vrieshuizen. Het eerste vriesveem komt te staan in Elst, al snel volgen Etten-Leur en Rotterdam.

In 1982 opent het bedrijf een koel-en vrieshuis in Vlissingen en begint tevens met vaardiensten vanuit de Zeeuwse havenplaats. In de jaren ’90 krijgt het concern ook in IJmuiden voet aan wal. Via rederij Jaczon komt Johan Kloosterboer – een van de broers – in contact met Marinus Noorderbos, de toenmalige directeur van de IJmuidense rederij Kennemerland. Die stelt voor om een joint-venture te beginnen: Kennemerland beheert de vloot en Kloosterboer brengt vrieshuizen in.

Al snel zet de onderneming diverse nieuwe lijndiensten op met IJmuiden als eindbestemming of ’doorvoerhaven’. Een voorbeeld is de succesvolle lijndienst Alaska-IJmuiden. Al vele jaren komen schepen met vis (hoofdzakelijk pollock – koolvis) vanuit Alaska naar IJmuiden. Hiervoor heeft Kloosterboer een vrieshuis in Dutch Harbor in Alaska. Na het inladen gaat de reis verder naar het Canadese vrieshuis Bayside van Kloosterboer. Daarna gaat de diepgevroren vis naar IJmuiden.

Bremerhaven

De pakken vis gaan vervolgens vanuit IJmuiden per vrachtwagen of koelschip naar Europese bestemmingen in afzetgebieden als Frankrijk, Portugal en Duitsland. De export naar dit laatste land is sterk toegenomen. Nu nog gebeurt dit veelal per vrachtwagen, maar steeds vaker vertrekt vanuit de IJmuidense haven een reefer (koelschip) richting de Oosterburen.

Voorheen was er op de lijndienst Alaska-IJmuiden ook een halte in het Duitse Cuxhaven voor het uitladen van vis, maar dat bleek een relatief dure en tijdrovende handeling. Bedoeling is dat de Noord-Duitse havenstad Bremerhaven zich meer en meer ontwikkelt als logistiek draaipunt.

Enkele jaren geleden heeft Kloosterboer een meerderheidsaandeel genomen in BLG Logistics Group AG & Co, exploitant van het grootste commerciële vrieshuis in de havenplaats. Vooral bevroren goederen uit landen buiten de Europese Unie worden daar opgeslagen.

In de omgeving van Bremerhaven zitten veel grote verwerkingsfabrieken (onder meer van Iglo) waar van de vis (naast pollock ook kabeljauw) vissticks of ready-meals worden gemaakt. Enige tijd geleden heeft het bedrijf twee hectare land gekocht voor de bouw van een nieuw vrieshuis. Enkele maanden geleden heeft de onderneming transportbedrijf Columbus Spedition GmbH voor een onbekend bedrag overgenomen. Dit bedrijf houdt zich in concreto bezig met het laden, lossen en transport van containers met voedselproducten en het bijbehorende voor- en natransport.

Ondertussen heeft de logistieke onderneming ook in Nederland niet stilgezeten. Vooral de laatste jaren is er fors gebouwd. Zo zijn er nieuwe vrieshuizen verschenen op de Maasvlakte en in Lelystad waar voorraden liggen van de Amerikaanse frietgigant McCain. Tot dat moment liggen de producten verspreid over vier locaties in Noord-Europa.

De centralisatie betekent ook een vermindering van het transport over de weg met ongeveer zesduizend transporten en 420.000 kilometer. Hetgeen gelijk staat aan een vermindering van de CO2-uistoot per jaar met zo’n 386 ton.

In de nieuwbouw in de polder komt ook de bedrijfsfilosofie tot uiting: het bijdragen aan de realisatie van een duurzame wereld door initiatief te nemen in duurzame ontwikkelingen. Bij voorbeeld door het ontwikkeling van automatische hoogbouwmagazijnen die 37 tot 45 procent minder energie verbruiken (Rotterdam) of het plaatsen van windmolen en zonnepanelen, onder meer bij de vestigingen in IJmuiden, Velsen-Noord, Vlissingen en de Maasvlakte.

Duurzaamheid is een onderwerp waar de Amerikanen graag de nadruk op leggen, blijkt uit het persbericht. Ongetwijfeld kan Lineage Logistics zich ook vinden in de bedrijfsstrategie die Kloosterboer aanhangt. Namelijk om zich op de bouw en exploitatie van eigen filialen in West-Europa te richten. Op verzoek van klanten worden er op strategische locaties nieuwe panden gebouwd. Van daaruit worden goederenstromen gebundeld met inzet van duurzame transportmiddelen.

Een consequentie van dit alles is dat het bedrijf zich inmiddels heeft teruggetrokken uit Scandinavië. Te weten Noorwegen en Zweden. Maar daar staat weer nieuwbouw in Rotterdam en Arras en Harnes (beide in Frankrijk) tegenover. En ook IJmuiden is binnenkort aan de beurt. Vanwege het succes van de lijndienst op Alaska wordt er in de havenplaats ongeveer 30 procent bijgebouwd, dit geldt overigens ook voor de halteplaats Bayside. Misschien is de oplevering van de nieuwbouw wel reden voor een feestje. Met Amerikaanse hamburgers of vissticks.

Bron: Dagblad Kenmemerland van 10 juni 2021 door Pieter van Hove

Op de foto: Zoon van de oprichter – Joop Kloosterboer – bij het begin van de uitbreiding van Daalimpex in Velsen-Noord (archieffoto Ronald Goedheer)

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo