Logistiek dienstverlener Kloosterboer – met een vestiging in IJmuiden – verstevigt haar positie in Duitsland. De onderneming heeft in Bremerhaven Columbus Spedition GmbH voor een onbekend bedrag overgenomen.
Transportbedrijf Columbus zit in de vissershaven van de havenstad (in het noorden van Duitsland) en verzorgt het vervoer van voedselproducten die op temperatuur moeten worden gehouden. Columbus houdt zich in concreto onder meer bezig met het laden, lossen en transport van containers met voedselproducten en het bijbehorende voor- en natransport.
Kloosterboer heeft veel verwachtingen van Bremerhaven als logistiek draaipunt. Enkele jaren geleden heeft het een meerderheidsaandeel genomen in BLG Logistics Group AG & Co. Deze onderneming exploiteert het grootste commerciële vrieshuis in de havenplaats. Vooral bevroren goederen uit landen buiten de Europese Unie worden daar opgeslagen.
Iglo
In de omgeving van Bremerhaven zitten veel grote verwerkingsfabrieken (onder meer van Iglo) waar van de vis (naast pollock ook kabeljauw) vissticks of ready-meals worden gemaakt. Enige tij geleden heeft het bedrijf twee hectare land gekocht voor de bouw van een nieuw vrieshuis.
Volgens Mark Ketelaar van Kloosterboer is de overname van Columbus een logische stap in de strategie om het logistieke netwerk van Kloosterboer verder uit te breiden en te integreren. Een voorbeeld hiervan is de succesvolle lijndienst Alaska-IJmuiden. Al vele jaren komen schepen met vis (hoofdzakelijk pollock – koolvis) vanuit Alaska naar IJmuiden. Hiervoor heeft Kloosterboer een vrieshuis in Dutch Harbor in Alaska. Na het inladen gaat de reis verder naar het Canadese vrieshuis Bayside van Kloosterboer. Daarna gaat de diepgevroren vis naar IJmuiden.
De pakken vis gaan vervolgens vanuit IJmuiden per vrachtwagen of koelschip naar Europese bestemmingen in afzetgebieden als Frankrijk, Portugal en Duitsland. De export naar dit laatste land is sterk toegenomen. Nu nog gebeurt dit veelal per vrachtwagen, maar steeds vaker vertrekt vanuit de IJmuidense haven een reefer (koelschip) richting de Oosterburen. Voorheen was er op de lijndienst Alaska-IJmuiden ook een halte in het Duitse Cuxhaven voor het uitladen van vis, maar dat was een relatief dure en tijdrovende handeling.
Canada
De lijndienst Alaska-IJmuiden is zo’n succes dat de vrieshuizen in halteplaats Bayside (Canada) en eindbestemming IJmuiden worden uitgebreid. In beide havenplaatsen wordt er ongeveer dertig procent bijgebouwd, oftewel een verruiming van de oppervlakte met elk tweeduizend vierkante meter. Het complex in Bayside is overigens al enkele jaren geleden vergroot. In IJmuiden gaan hiervoor drie panden tegen de vlakte.
Het internationaal opererend concern maakte onlangs bekend zich op de bouw en exploitatie van eigen filialen in West-Europa te richten. Op verzoek van klanten worden er op strategische locaties nieuwe panden gebouwd. Van daaruit worden goederenstromen gebundeld met inzet van duurzame transportmiddelen.
Vrieshuizen
Het bedrijf heeft de afgelopen twee jaar vrieshuizen gebouwd in Lelystad, op de Maasvlakte en in Bayside (Canada), en worden er nieuwe vrieshuizen gebouwd in Rotterdam en Arras en Harnes (beide in Frankrijk). Als consequentie heeft de dienstverlener zich teruggetrokken uit Noorwegen en Zweden. Wereldwijd werken er 950 personeelsleden bij het bedrijf. Naast negen locaties in Nederland heeft het vestigingen in onder meer Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Afrika.
Bron: Noordhollands Dagblad van 12 mei 2021, door Pieter van Hove
Foto: Archieffoto PR