ONDERHOUD: Onderzoeksinstituut zet proeffabriek op
Hoe kun je het onderhoud van toekomstige marineschepen beter in de hand houden? Dat was een van de doelstellingen van een onderzoek bij Techport in IJmuiden. Defensie werkt daar samen met het onderwijs in een proeffabriek.
De Koninklijke Marine en de vaderlandse scheepsbouw staan voor een uitdagend decennium. Volgend jaar begint de bouw van het bevoorradingsschip Den Helder. Er komen grotere mijnenbestrijders. Daarna staat de bouw van M-fregatten op de rol. Vier onderzeeboten moeten van de productielijn rollen en dan is er nog de bouw van een nieuwe hulpvloot met vier multifunctionele vaartuigen. Het is lang geleden dat er zoveel oorlogsschepen achtereen op de rol hebben gestaan.
Logisch dus dat Defensie kijkt naar mogelijkheden om de kosten op termijn te beheersen. Een belangrijke factor daarin zijn de onderhoudskosten. Zeker bij de marine kunnen onderhoud en modernisering een forse kostenpost betekenen.
Sensoren
De afgelopen maanden heeft de marine daarom testen uitgevoerd in de proeffabriek Fieldlab Smart Maintenance Techport in IJmuiden. Volgens onderwijsinstituut Techport zijn de onderhoudseisen in de moderne scheepsbouw hoger dan vroeger. Meer dan voorheen wordt reeds in een vroeg stadium gekeken naar het in de gaten houden van installaties door sensoren. ’Voorspellend onderhoud’ is de nieuwe trend. Dus eerder onderhoud plegen zodat er minder schade hoeft te worden hersteld. „De proeffabriek van Techport bleek voor de Koninklijke Marine een ideale omgeving om een aantal methodes uit te proberen en te testen”, meldt een woordvoerder.
In de relatief korte tijd dat Techport bestaat, zijn er volgens Ten Berge mooie samenwerkingen tot stand gebracht met eveneens mooie resultaten. Daarbij kwam vanuit het bedrijfsleven de vraag om meer onderzoek te kunnen doen naar voorspellend onderhoud.
Fieldlab Smart Maintenance
„Vanuit die gedachte is het Fieldlab Smart Maintenance opgericht. Daarnaast is een proeffabriek opgezet waarin veel voorkomende processen worden nagebootst en zowel sensoren als technieken worden getest. Alle kennis die uit deze twee activiteiten voortvloeit, wordt gebruikt om betrouwbare onderhouds- en businessmodellen te ontwikkelen.”
Het bureau Conditiebewaking van de Koninklijke Marine was de afgelopen maanden een vaste bezoeker. Bart Pollman werkt bij de Helderse marinewerf Directie Materiële Instandhouding. Hij zegt: „Het onderhoud aan de schepen die we gaan bouwen moet grotendeels in Den Helder worden uitgevoerd. Daarom willen we bij het opstellen van de specificaties van de schepen graag meepraten.”
Volgens Pollmann is een goede ’onderhoudbaarheid’ van een schip van belang voor de inzetbaarheid. De voorspelbaarheid van de onderhoudsbehoefte speelt daarbij een belangrijke rol. Volgens het artikel in TIM is marineman Pollmann overtuigd van de waarde van de proeven in IJmuiden: „Daarnaast voeren we ook veel testen op de schepen uit. Enerzijds goed om dit in de praktijkomgeving te doen, anderzijds biedt een proeffabriek als deze de mogelijkheid om zoveel mogelijk externe invloeden uit te sluiten en hierdoor metingen zo zuiver mogelijk uit te voeren.”
Netwerk
Techport is een netwerk van meer dan zestig scholen, bedrijven en overheden en actief in de Metropoolregio Amsterdam, met de IJmond als kern. Een artikel in TIM, het vakblad voor technisch onderhoud, voert projectleider Gerik ten Berge op: „Al onze activiteiten zijn enerzijds gericht op het bevorderen van innovatie door partijen samen te brengen en anderzijds alle kennis die hierbij wordt opgedaan in dienst stellen van het onderwijs.”
Bron: Dagblad Kennemerland d.d. 18 november 2020