Sushi in een tasje aan de boothaak

Hokkai Kitchen ziet kansen in coronatijd!

Een gerenommeerd sushirestaurant met afhaalservice heeft hij, Marinus Noordenbos: Hokkai Kitchen in IJmuiden. Daarnaast is hij eigenaar van Hokkai Suisan, het bedrijf dat versvries visproducten maakt en bij klanten in heel Europa aan huis bezorgt.

Wat opvalt is dat in de keuken aan de IJmuidense Egmondstraat alle koks mondkapjes dragen.

,,Dat doen we al vanaf het begin van de afkondiging van de coronarichtlijnen”, zegt Noordenbos. ,,Het past bij ons. In Japan is het dragen van mondkapjes in de keuken heel normaal en ze schudden daar geloof ik ook al zo’n tweehonderd jaar geen handen meer.”

Hij vertelt dat hij met zijn bedrijf snel kon inspelen op de nieuwe situatie: ,,Take away deden we al, dus dat was een voordeel. Je kunt online bij ons bestellen. De bestelling kun je vervolgens met de auto komen ophalen in IJmuiden.”

Hij pakt er een lange boothaak bij: ,,Zo ziet onze afhaalservice eruit: met de producten in een tasje aan het eind van de stok wordt alles aangegeven. Wel afstandelijk ja, maar het werkt goed.”

Thuiswerken

Noordenbos heeft geen noemenswaardige schade opgelopen de afgelopen maanden, zegt hij. ,,Het is voor ons niet de klap geweest die het bij collega’s in de horeca wel is geweest. De meimaand was heel druk, maar we zagen het in april ook alweer groeien, nadat het in die eerste weken van de lockdown wat rustiger was geweest. Wat je zag was dat mensen die thuis moesten werken, zichzelf aan het eind van de dag trakteerden op sushi of op een van onze andere versvries visproducten. Dan ging de korte broek aan en werd de barbecue aangestoken. Mensen konden in die tijd niet naar het theater of uit eten. Je moest het thuis gezellig maken.”

,,Op het veel thuis zijn hebben we vervolgens ook ingezet met een campagne op Facebook en Instagram”, gaat hij verder. ,,Daar verschenen wekelijks recepten met gegrilde, gemarineerde en rauwe vis van onze chef Kuniyoshi Ohtawara en van onze thuiskoks. We hebben video’s gemaakt waar onze chef stap voor stap liet zien hoe hij alles klaarmaakt.”

Windstreken

,,Het werkte, want we zagen het aantal bestellingen met de week stijgen. Het zijn klanten uit alle windstreken, niet alleen uit Nederland, maar ook uit Duitsland, België en Frankrijk. Er was en is nog steeds veel animo om thuis te koken.”

Het restaurant aan de Egmondstraat is pas sinds begin juli weer open: ,,De ruimte van het restaurant gebruikten we in de weken ervoor als opslag, daar zetten we alles klaar voor de bestellingen. We hebben nu vier tafels staan, zo hebben we het volgens de richtlijnen op anderhalve meter afstand kunnen realiseren. Het is fijn dat er nu weer gasten komen, want dat hebben we wel gemist: het directe contact met de mensen. Toch merk ik dat het restaurantbezoek anders is dan voorheen, het is minder ongedwongen dan vroeger. Dat is wel jammer, maar het kan wel weer terugkomen, verwacht ik.”

,,Als ik zo terugkijk, vind ik ook wel dat het ons een kans heeft geboden. Door goed zichtbaar te zijn op social media, hebben we veel mensen blij kunnen maken met onze afhaalsushi aan de boothaak. Ook hebben we er door onze online campagne nieuwe klanten bij gekregen voor versvries leveringen aan huis. We blijven nu ook doorgaan met het delen van video’s en recepten op onze website, omdat we weten dat er heel wat extra business uit voortkomt.”

Lintje

Hij lacht: ,,Ik heb mijn personeel al verteld dat ik in 2030 een lintje van de Japanse keizer wil krijgen voor het in Europa promoten van traditioneel Japanse visproducten volgens eeuwenoude recepten. Of het lukt weet ik niet, maar het is een mooi streven om naartoe te werken, vind ik.”

Vooruitkijkend zegt Noordenbos er niet helemaal gerust op te zijn: ,,Als er in het najaar veel ontslagen vallen, zullen wij daar ook het effect van merken. Wel denk ik dat deze crisis niet lang duurt. Deze is heel anders dan de kredietcrisis. Wij moeten gewoon dicht bij ons zelf blijven en mooie producten blijven maken, dan komt het wel goed. Daar heb ik alle vertrouwen in.”

Bron: Dagblad Kennemerland 21 juli 2020, door Kees de Boer

Foto: United Photo Toussaint Kluiters

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo