Op 25 januari vond de vierde Techport Innovation Tribe plaats. Ditmaal werd de brainstormsessie bij VanDerEng BV in Heemskerk gehouden. Veel bezoekers namen deel aan de optionele rondleiding. Deze startte in de opslaghal en eindigde bij het kantoor. Alle deelnemers gingen vervolgens aan de slag met twee vraagstukken. Ze konden kiezen uit de casus VanDerEng of 360 ̊ video van Fix Media. Innomics begeleidde beide teams door middel van presentaties, uitleg en coaching.
‘Als je toch van plan bent te gaan denken, denk dan in het groot.’ Het kleine bordje dat aan de muur bij VanDerEng BV hing, was velen misschien ontgaan. Toch gaf het goed de sfeer weer. Tijdens de rondleiding bij de producent van informatiedragers zoals labels en festivalmuntjes, konden de deelnemers merken dat VanDerEng BV innovatie omarmt. ‘We zijn continu aan het bedenken hoe we duurzamer en goedkoper kunnen produceren’, aldus algemeen directeur Ernst de Haas.
Bij het maken van de industriële labels blijft veel restmateriaal over. Uiteindelijk vonden de medewerkers van VanDerEng een manier om het overgebleven materiaal te hergebruiken: vermalen om vervolgens het basismateriaal voor het spuitgieten te realiseren. ‘Onze doelstelling is ‘zero waste’ in 2020’, aldus Ernst. Tijdens de uitgebreide rondleiding werden diverse vragen gesteld en beantwoord. Ook liet Ernst de bezoekers een reliëfmuntje zien, één van de producten. Door een grapje van een medewerker, was het hoofd van Ernst op het muntje te ontdekken. Dat zorgde voor hilariteit alom.
Bij het kantoor aangekomen gaven André Knol en Michiel de Klein van Innomics een interactieve presentatie. De aanwezigen konden een keuze maken uit twee vraagstukken. Bij casus 1 luidde de vraag: hoe ontwikkel je composteerbare spuitgietmunten? Bij casus 2 kwam FixMedia met vragen omtrent 360 ̊ video met augmented reality. De aanwezigen kozen een casus en er werden groepen gemaakt. Onder het genot van luxe broodjes bogen de deelnemers zich over het vraagstuk.
Ernst vertelde dat plastic festivalmuntjes een groot nadeel hadden. Ze verdwenen vaak na een festival, wat hergebruik bemoeilijkte. Daarnaast vormden de muntjes een belasting voor het milieu. Ernst legde zijn idee uit van een muntje gemaakt van organisch materiaal, met daarin -optioneel- groente- of sierteeltzaadjes verwerkt. Als zo’n munt in de natuur terecht zou komen, kon deze uitgroeien tot een bloem.
André liet filmpjes zien van andere bedrijven met innovatieve oplossingen. Tussendoor schreven de deelnemers ideeën op post-its. Algauw volgden grootse ideeën elkaar op. De post-its werden op een bord geplakt en de sfeer veranderde merkbaar. Er volgden enthousiaste aanvullingen en verhitte discussies. De oplossingen varieerden van rietsuiker, tot aan geperst hout. Na het categoriseren van de post-its volgde het maken van de keuzes.
Bij casus 2 zocht Fix Media naar een manier om de concurrentie voor te blijven bij 360 ̊ video met augmented reality (AR). Zowel AR als VR (virtual reality) kwamen aan bod. De deelnemers gingen onder leiding van Michiel aan de slag met een vragenlijst. Waarom moest het probleem snel worden opgelost en was het een ‘bleeding neck’? In de eerste instantie werd alleen gedacht aan één van de belangrijkste klanten van het bedrijf, Tata Steel. En Google werd gezien als een grote concurrent, terwijl de oplossing goedkoop moest zijn. Wat verderop in de sessie zagen de meeste deelnemers in, dat ze het probleem op een andere manier moesten bekijken. De markt werd breder getrokken, zelfs naar het buitenland. Ook samenwerking met de game-industrie kwam aan bod.
Er werden veel nuttige tips gegeven, waar Fix Media mee aan de slag kan gaan. Ook voor VanDerEng pakte de avond goed uit. ‘Onze focus is na deze avond echt verbreed. De oplossing kan dichtbij zijn’, aldus Ernst. André blikte vervolgens terug naar de vorige ‘tribes’ van Techport. Vervolgens sloot hij af met een vooruitblik naar de Innovation Challenge en Accelerator: de winnaar ontvangt 25.000 euro aan prijzengeld en doet mee aan de Techport Accelerator 2018. Zie ook: www.techport.nl/bedrijven/innovatie-vouchers.html.
De bezoekers van deze Techport sessie kunnen terugkijken op een inspiratievolle workshop. Ze hebben door samen te werken waardevolle kennis gedeeld én opgedaan om tot innovatieve oplossingen te komen. En dat is nu precies waar het om draait bij deze bijeenkomsten: innoveren en samenwerken.
Tekst: Bianca Egging-Meijer, Tekstbureau BEM