THEMA Bereikbaarheid en mobiliteit
Dat gedragsverandering niet makkelijk is bewijst het feit, dat we technisch gezien al jaren konden videobellen, maar dat dat door de coronatijd eindelijk is omarmd door het bedrijfsleven. Hoewel we allang wisten dat thuiswerken in hoge mate zou bijdragen aan bereikbaarheid en mobiliteit zijn we er nu van doordrongen. Gaan we het thuiswerken stimuleren, ook na corona? Hoe werkt dat dan? Hoe faciliteren we het? Wat zijn de voor- en nadelen? Dit soort vragen stel ik aan Juanita Blokzijl van het Beverwijkse softwarebedrijf ITQ. Het bedrijf is één van de door de medewerkers gekozen ‘Beste (Thuis)werkgevers van regio IJmond’, een initiatief van het landelijke mobiliteitsplatform ‘Zo Werkt Het’ om de beste (thuis)werkgevers van 2020 te vinden.
‘Geen dag is saai en elk jaar is anders’
De Heemskerkse Juanita nam elf jaar geleden waar bij ITQ doordat de toenmalige werkneemster in de functie uitviel door ziekte. Hierdoor kwam zij bij ITQ binnen als Finance Officer, maar ontwikkelde zij zich in de loop der jaren naar een functie als HR medewerker en funding specialist. ‘Mijn passie ligt meer bij HR en ik leer nog iedere dag’, zo vertelt zij enthousiast. ‘Mijn broer is één van de oprichters van het bedrijf, hierdoor ben ik van jongs af aan betrokken geweest. In september van dit jaar bestaat het softwarebedrijf 20 jaar en het is in die tijd behoorlijk gegroeid. Drie jaar geleden openden we een tweede vestiging in België en 1 juni van dit jaar openen we een vestiging in Duitsland. We zitten nu op 82 medewerkers. Momenteel zijn we voor alle BV’s bezig met het werven van personeel. Bij ITQ is geen dag saai en elk jaar is anders’, lacht Juanita.
Wat doet ITQ?
ITQ is voor klanten als bijvoorbeeld gemeentes, verzekeringen, ziekenhuizen de ontzorger als het gaat om het bouwen van service omgevingen in de Cloud. Met de grootste provider op dit gebied, VMware, bouwen zij de hele IT infrastructuur, zodat alle systemen werken en dat data altijd op een server staan en terug te halen zijn. ‘ITQ is de grootste partij, die de ondersteuning kan leveren en de enige in Europa die alle certificeringen heeft’, vertelt Juanita trots. ‘Wij willen dat iedereen werk klaar is. We zijn altijd aan het studeren en zijn snel inzetbaar.’ Op de vraag hoe consultants naar hun opdrachtgevers gaan, antwoordt ze: ‘Zij mogen een lease auto, maar hoeven niet. We kijken naar de wensen van de medewerker en daarvoor is een mobiliteitsbudget beschikbaar.’
Mobiliteitscheck en thuiswerkplek
‘Volgende week heb ik een afspraak met Ronald van IJmond Bereikbaar om een mobiliteitscheck te doen. Dan kunnen we kijken naar wat de mogelijkheden zijn. We hebben wel alvast de leasecontracten bekeken. Wat zijn de regels en kunnen we kijken naar een optie, dat we achteraf betalen voor de kilometers die gereden worden? Dat is een stuk goedkoper en eerlijker. We hebben nu meer dan 75 leaseauto’s. Er blijkt nu meer mogelijk, zoals het afsluiten van een contract voor een jaar, in plaats van voor vijf jaar. Voor wat betreft het thuiswerken hebben we voor alle medewerkers een thuiswerkplek gerealiseerd en nieuwe medewerkers krijgen daar een budget voor van rond de € 700,- exclusief BTW. ‘Je kunt ook bij bijvoorbeeld Office Projects in Velserbroek een thuiswerkplek huren’, opper ik. ‘Oh, wat een goed idee’, zegt Juanita, ik schrijf dit even op.’ Zo zie je maar dat OV IJmond verbindt (red.). Verder gaat Juanita kijken naar het huren van flexwerkplekken in het land.
‘Gaaf om door je medewerkers een award te winnen’
Juanita vertelt: ‘De directeuren hier kennen alle namen van de medewerkers, maar ook van hun familie. Een nieuwe collega zij onlangs: ’Ik heb me nog nooit zo welkom gevoeld’. Dan voel je je trots. Iedereen had ook zijn steentje bijgedragen aan de campagne van ‘Zo werkt het’. Wat vinden wij het gaaf om door onze medewerkers de award ‘Beste (Thuis)Werkgever van Regio IJmond’ te winnen.’
Voor- en nadelen thuiswerken
‘Een voordeel van het thuiswerken is, dat we erachter zijn gekomen dat consultants niet altijd uren in de auto hoeven te zitten’, zegt de HR medewerker. ‘Kijk ik naar mijn eigen situatie, dan merk je wel wat irritaties. Zo zegt mijn zoon vaak ‘Je hoort elkaar praten’ als ik weer eens in een videocall zit. Ik verwacht dan ook dat een marketingteam bijvoorbeeld drie dagen in de week vanuit huis werkt en twee dagen naar kantoor komt. We willen het thuiswerken wel stimuleren, het scheelt tijd en geld en je veroorzaakt minder CO2 uitstoot. We zijn inmiddels verhuisd naar een kleinere locatie, van Wijk aan Zee naar de Parallelweg in Beverwijk. Dit is de locatie voor het ‘standaard’ office personeel. We zijn nu gemiddeld met 6 mensen op kantoor waar normaal 50 mensen werken. We willen wel gaan kijken naar meer (flex)werkplekken, mede doordat we één keer per maand met het hele bedrijf bij elkaar komen.’
Door: Brigitte Schiering/Content4Bizz