Eerste dagen Velsertunnelsluiting relatief soepel verlopen

De eerste doordeweekse dagen van de Velsertunnelsluiting zijn relatief soepel verlopen voor verkeer in de regio IJmond. Tijdens de spits is het druk op de weg, maar niet drukker dan verwacht. Toch ziet Rijkswaterstaat geen reden om de verwachting voor de verkeershinder naar beneden bij te stellen.

 

Sinds een kleine week is de Velsertunnel in beide richtingen helemaal afgesloten voor een grootscheepse renovatie van negen maanden. Om de regio bereikbaar te houden, heeft Rijkswaterstaat in de IJmond verschillende tijdelijke verbindingswegen aangelegd, de zogeheten keerlussen. Die leiden het verkeer sneller van en naar de A9/Wijkertunnel en de N208/Haarlem. Deze week ging het verkeer daar voor het eerst overheen.

 

Verwachting hinder

Voorafgaand aan de tunnelsluiting leefden in IJmond veel zorgen over de bereikbaarheid. De vrees voor chaos op de weg is vooralsnog niet bewaarheid, zegt omgevingsmanager Ilkel Taner van Rijkswaterstaat. ‘Weggebruikers houden rekening met de extra reistijd, kiezen bewust voor andere vormen van vervoer of vertrekken op een ander moment. Maar het is te vroeg om te juichen. Dit is een eerste momentopname. We zien nog geen reden om onze verwachting van de verkeershinder bij te stellen. Die hinder kan fors zijn en oplopen tot een half uur, met name in de spits.’

 

Verkeersbeeld eerste dagen

De ochtendspits reed de eerste dagen na de tunnelsluiting redelijk door. Opvallende drukte was er de eerste dagen in de avondspits op de A9. Daar ontstond vanaf half vier drukte van Badhoevedorp naar knooppunt Velsen. Op maandag en dinsdag was het in de spits ook druk bij Assendelft, op de N203 naar de Coentunnel. Woensdag was de spits zowel in de ochtend als de avond relatief rustig.

 

Wennen

Duidelijk is dat weggebruikers nog moeten wennen aan de tijdelijke verbindingswegen. Deze zorgen ervoor dat omrijden via de knooppunten Rottepolderplein en Heemskerk niet hoeft. ‘We zien dat die tijdelijke wegen nog niet volledig worden benut. Daar liggen nog kansen,’ zegt omgevingsmanager Taner.

 

‘Vermoedelijk moeten mensen nog even wennen, en kiezen ze liever nog even voor de route die ze kennen. We zien dat afslag 8 (Beverwijk-Oost) vrij druk is, terwijl het verkeer even verderop ook de keerlus kan nemen om in Beverwijk te komen.’ Op een tekstwagen voor de afslag staan nu reistijden aangegeven, zodat weggebruikers hun eigen afweging kunnen maken.

 

Bebording

Een oorzaak dat mensen de omleidingsroutes nog niet optimaal benutten, is dat de bebording rond de tijdelijke verbindingswegen niet altijd duidelijk bleek. ‘Via onder meer sociale media gaven weggebruikers gaven aan borden te missen, of ze vonden borden niet logisch geplaatst. Dat geldt bijvoorbeeld voor het bord bij de keerlus ten zuiden van de Velsertunnel naar de N208. Mensen zagen dat te laat. Dus dat hebben we aangepast.’

 

Ook de komende dagen houdt de bebording bij de omleidingsroutes de volle aandacht van Rijkswaterstaat. Deze wordt aangepast en aangevuld, onder meer door het plaatsen van extra tekstwagens. Een andere verbetering is dat het personeel op de pont in IJmuiden tijdens de vaart de kosten van de overtocht afrekent, in plaats van voor vertrek. Zo sluit de pont goed aan op de bus.

 

Meer weten over de routes?

Op Here.com en IJmondverkeer.nl vindt u een actueel en een nauwkeurig beeld van de reistijden en de nieuwe routes door de IJmond. Meer informatie en filmpjes met uitleg over de omleidingsroutes vindt u op www.rijkswaterstaat/velsertunnel.

beeld RTVNH

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo