Er komt geen doorstart voor het bezoekerscentrum Ship op het IJmuider sluizencomplex. Verschillende partners van het project hebben geen zin meer om opnieuw geld in het informatiepunt over de zeesluizen en het Noordzeekanaalgebied te stoppen.
Daarnaast is het voor een aantal subsidieverstrekkers een probleem dat er geen gemotoriseerd verkeer over de sluisroute mag. Dit belemmert vooral de stroom van bezoekers vanuit het zuiden. Het centrum wordt binnenkort gedemonteerd en weggehaald.
De gemeente Velsen – één van de initiatiefnemers en voorstander van het behoud van Ship – gaat kijken of de informatie over de sluizen digitaal kan worden voortgezet. Te denken valt volgens de Velsense wethouder Jeroen Verwoort (havens, VVD) aan een site of het gebruik van augmented reality. Dit laatste is een technologie die digitale beelden over de omgeving kan tonen via een mobieltje.
‘Gemiste kans’
Verwoort noemt het niet doorgaan van Ship een gemiste kans. ,,Ik ben er behoorlijk sjagerijnig over. Ship ligt op een unieke plek. Het is ook een mooie gelegenheid om daar aandacht te besteden aan de duurzaamheidsplannen in het Noordzeekanaalgebied. Zoals windenergie, waterstof en andere alternatieve energiebronnen.”
Het centrum is al vanaf 1 oktober dicht en de contracten van de medewerkers zijn afgelopen. De provincie, eigenaar van het gebouw, wilde al eerder stoppen met Ship. Ook de exploitatie, vergunning en financiering liepen dit najaar af. Projectbureau Noordzeekanaalgebied (NZKG) concludeerde dat meerdere partners animo zouden hebben voor een Ship 2.0, over thema’s als verduurzaming, waterstof, verzilting, innovatie en arbeidsmarkt. Die doorstart gaat nu dus niet door.
De wethouder wil niet zeggen welke partij tegen een verlenging van Ship was. Andere subsidiegevers zijn onder meer Port of Amsterdam, Ayop, de Amsterdamse ondernemersvereniging Oram, Zeehaven IJmuiden en de gemeente Velsen. Een doorstart gedurende een periode van vijf jaar had rond de 2,5 miljoen euro gekost. Eenmalig een miljoen voor de herinrichting van de tentoonstellingen, en daarna elk jaar 367.000 euro aan exploitatiekosten.
Inboedel
Velsen wil overleggen met het Zee- en Havenmuseum en Citymarketing Velsen hoe de boodschap over de sluizen voortaan kan worden uitgedragen. De inboedel van Ship, ook eigendom van de provincie, gaat in de verkoop.
Bron: Noordhollands Dagblad van 22 december door Pieter van Hove