’Sneltram maakt regio beter’

Gemeenten bouwden genoeg, maar vergaten het openbaar vervoer, zegt FlexcoRail.

Woonkernen in de IJmond, Haarlemmermeer en de Zaanstreek dijden almaar uit zonder dat daar goede investeringen in (openbaar) vervoer mee gepaard gingen. Een rondje lightrail is een uitkomst, zegt directeur Wilco Verschoor van FlexcoRail.

,,Er wordt maar gebouwd, gebouwd, gebouwd. Alleen maar woningen en kantoren. Maar als je simpel kijkt naar de infrastructuur in dit gebied, is daar niet zo veel aan veranderd’’, legt Verschoor uit. ,,Hooguit een streepje asfalt en een stationnetje extra.’’

Het Beverwijkse FlexcoRail ondersteunt het beheer en onderhoud van trams, metro en lightrail – een sneltram die over bestaand spoor kan rijden – voor het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB en in de Haagse en Rotterdamse regio, de RandstadRail. Op verzoek van het Heemskerkse VVD-raadslid Bertus Berghuis, die lightrail in de IJmond, de Zaan en Kennemerland (terug) op de politieke agenda heeft gekregen, tekende Verschoor een tracé.

,,Uiteindelijk is dat een impressie’’, zegt de directeur. ,,Je moet goed kijken hoe je de bestaande infrastructuur voor lightrail kunt benutten. Dit tracé is niet tot in detail uitgewerkt.’’

Stationnetje

De route die FlexcoRail voor zich ziet, is uitgebreider dan het aanvankelijke plan waarvoor Berghuis verdere draagvlak zoekt. Verschoor voegde een extra lus aan het rondje toe, zodat de mogelijke sneltramlijn via Haarlem, Velserbroek, IJmuiden, Beverwijk, Uitgeest, Zaanstad, Amsterdam-West, Amstelveen, Aalsmeer en Hoofddorp weer naar Haarlem loopt. ,,Om het openbaar vervoer toegankelijker en makkelijker bereikbaar te maken’’, motiveert Verschoor. ,,Als je nu bijvoorbeeld achterin Velserbroek woont, moet je twintig minuten fietsen naar het stationnetje van Driehuis. Dan pak je de auto.’’

Hij ziet in de vervoersnetwerken in en rond Amsterdam en in de Haagse en Rotterdamse regio geslaagde voorbeelden. ,,In Amsterdam zit je altijd wel in de buurt van een station. Je hebt de hele dag openbaar vervoer binnen handbereik. En je hoeft maar acht minuten te wachten.’’

Voordeel van deze nieuwe verbinding, die je IJ-lijn zou kunnen dopen – hij steekt het Noordzeekanaal, dat bij de IJmond in zee uitkomt, twee keer over – is dat hij aansluiting heeft op de Amsterdamse Noord-Zuidlijn en via Sloterdijk en Haarlem op (hoogfrequent) NS-vervoer.

Meer sneltrams en lightrail is nu nog een vooral stille, politieke wens. Een rondje Kennemerland dook al eens eerder op, maar nieuwe tramverbindingen in deze regio zijn nog niet opgenomen in een investeringsprogramma. Heemskerker Berghuis kreeg voor zijn wens wel handen op elkaar in Zaanstad, Velsen, Beverwijk, Haarlem, Bloemendaal en Uitgeest. Hij verwacht voor de financiering een beroep te kunnen doen op EU-subsidie en het nieuwe nationale investeringsfonds.

Verschoor denkt dat er een wereld te winnen is. ,,Er is te weinig gedaan om al die nieuwe grote woonwijken in de Zaan, Kennemerland en Hoofddorp te ontsluiten. De huidige infrastructuur voldoet niet meer. We willen minder auto’s, minder CO2 en betere bereikbaarheid. Lightrail is een uitkomst.’’

Bron: Noordhollands Dagblad van 19 mei 2021, door Robbert Minkhorst

ILLUSTRATIE:  MEDIAHUIS/JORIS DE HAAN

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo