Videoboodschappen voor ouderen, parfum voor Telstar

Toen was het half maart en stond alles stil. Ook bij marketing- en communicatiebedrijf Colorscan in Velsen-Noord. Maar het creatieve brein van eigenaar Ben Davidson blijft doorwerken. ,,Waar deuren dichtgaan, gaan andere deuren open.’’

De Beverwijker is er niet de man naar om bij de pakken neer te zitten. De ras-ondernemer gaat al een tijdje mee in de business. Davidson heeft zich doorontwikkeld van lithografisch bedrijf tot een moderne vormgever voor print en online. Daarnaast heeft Colorscan groep (CS) een marketingtak.

Villa

Colorscan heeft twee vestigingen, in Alphen aan den Rijn en in Velsen-Noord, het kantoor waar eigenaar/directeur Ben Davidson werkt. Vanuit de villa aan de Wenckebachstraat bedient hij zijn klanten, voornamelijk het midden- en kleinbedrijf uit de regio.

Nu door de coronacrisis zijn personeel grotendeels thuis zit, vraagt Davidson zich af of een ruim kantoor nog wel noodzakelijk is. ,,Veel werk kan thuis gedaan worden. Zaken zoals de green screen-studio voor video-opnamen en de studio voor podcast kun je onderbrengen in een veel kleinere ruimte.’’

Het is improviseren sinds half maart. Het werk voor de (bedrijfs)bladen ging gewoon door, maar de marketingklussen droogden rap op. ,,Ruim een kwart van mijn klanten heeft een horeca-onderneming. Ik heb mijn personeel opdracht gegeven intensief contact met de klant te onderhouden. We hebben horeca-ondernemers geadviseerd zichtbaar te blijven in coronatijd. Post een foto van de verbouwing die je doet, blijf opvallen.’’

Een andere belangrijke opdrachtgever, Telstar, kwam ook in de problemen. ,,We zijn om tafel gaan zitten en hebben een aantal leuke dingen bedacht. Zo kwamen we uit om een nieuw Telstar-parfum, Frankie Number Six, ontwikkeld rond aanvoerder Frank Kurpershoek. Een fotoshoot gemaakt op het strand van Wijk aan Zee. Het doosje en de kaart erbij hebben wij ontworpen. Heel leuk om te doen en het is ook echt een succes geworden. En je haalt er weer nieuwe opdrachten uit van andere ondernemers die ook iets dergelijks willen.’’ Corona prikkelt de creativiteit. ,,Voor ons ook een mooi moment om meer tijd te stoppen in andere media. We zijn meer gaan werken met 3D in combinatie met artificial intelligence. Bijvoorbeeld bij de presentatie van de plannen voor erfgoedpark De Hoop in Uitgeest.’’

Davidson verwacht veel van podcast, audio-uitzendingen waar ook in de commerciële wereld vraag naar is. Hij is van plan een serie podcasts te maken over sport in de meeste brede zin van het woord in de regio, opgenomen op allerlei markante locaties – van het voetbalstadion van Telstar tot de wielerbaan in Alkmaar. Eindigend met een gala en een verkiezing.

Videowagen

Spontaan ontstond bij Davidson het idee om voor zijn moeder in het verzorgingshuis met een videowagen een boodschap te brengen. ,,Ik dacht: als ik dat voor mijn moeder doe, kunnen anderen dat ook voor hun moeder doen.’’ Via de social media riep hij Beverwijkers op videoboodschappen voor hun familieleden in verpleeghuizen in te sturen. ,,We kregen wel 140 filmpjes binnen. We hebben er iets moois van gemaakt en dat bij vier tehuizen in Beverwijk op een groot scherm uitgezonden. Het was echt fantastisch om te doen en om de reacties te zien. We hebben dat puur voor de ouderen gedaan, maar er rolde ook weer een andere opdracht uit voor het Kennemer College. Voor de diploma-uitreiking hebben we ook videoboodschappen gemaakt. Je ziet het, deze crisis raakt iedereen. Het enige wat je kunt doen is er creatief mee omgaan.’’

Bron: Dagblad Kennemerland, 18 augustus 2020, door Koen van Eijk

Foto: Heleen Vink

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo