De aanleg van de nieuwe zeesluis IJmuiden loopt een vertraging op van 27 maanden. Tijdens de bouw bleek dat er aanpassingen nodig waren in de constructie van de deurkassen. De scheepvaart zal geen last ondervinden van de vertraging, want tot aan de oplevering van de nieuwe sluis blijft de Noordersluis nu langer in bedrijf. Naar verwachting kunnen de eerste schepen uiterlijk eind januari 2022 gebruik maken van de nieuwe zeesluis.
Aannemersconsortium OpenIJ (BAM en VolkerWessels) bracht in december 2017 naar buiten dat deze aanpassingen nodig zijn. De afgelopen periode zijn de gevolgen van de problemen met de deurkassen in kaart gebracht. Externe deskundigen hebben de planning en de technische constructie ervan beoordeeld. De uitkomst is dat de deurkassen met aanpassingen volgens de caissonmethode gebouwd kunnen worden, maar dat er wel meer tijd voor nodig is.
Caissonmethode
De schaal waarop de caissonmethode in IJmuiden zal worden gebruikt is uniek in de wereld. Centimeter voor centimeter zullen straks deurkassen met het formaat van een flink gebouw in de grond zakken tot een diepte van 23 meter. De voorbereiding van het afzinken gaat meer tijd in beslag nemen. Er worden nu hulpconstructies gebouwd, om het caisson tijdens het afzinken stabiel te houden. Deze worden na het afzinkproces weer afgebroken. De wanden van het caisson aan zeezijde zijn op dit moment nagenoeg op hoogte. Het afzinken van dit caisson start nog deze zomer.
Bouw gaat onverminderd door
De afgelopen periode is, naast de noodzakelijke aanpassingen in de deurkassen, doorgewerkt aan de overige onderdelen van de zeesluis. Zo vordert de aanleg van de kolkwanden en wordt in Zuid-Korea momenteel de laatste hand gelegd aan de fabricage van de sluisdeuren. De deuren komen naar verwachting eind van dit jaar aan in Nederland. Daarnaast wordt er gewerkt aan het Sluis Operatie Centrum (bediengebouw) en is recent het nieuwe geleidewerk tussen de Middensluis en de nieuwe zeesluis aangebracht.
Noordersluis
Rijkswaterstaat brengt op dit moment in kaart welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor het operationeel houden van de Noordersluis. Naar de toekomst van de Noordersluis op langere termijn loopt sinds begin 2017 een onderzoek. Naar verwachting zullen de eerste resultaten van dit onderzoek halverwege 2019 bekend zijn.
Nieuwe grote zeesluis
Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, wordt sinds 2016 gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De zeesluis zorgt getijde-onafhankelijk voor een vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven langs het Noordzeekanaal. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.