Het is glimmend groen en wit, en het rijdt geruisloos door het industrieterrein waar Schavemaker Logistics & Transport is gevestigd. Een voertuig van 44 ton en het eerste prototype van Volvo waar dit bedrijf gebruik mag van maken: de elektrische truck. Directeur Rico Schavemaker: „Het is een stap naar duurzame bedrijfsvoering.”
Beverwijk Het ziet er alles behalve duurzaam uit, het industrieterrein waar Schavemaker gevestigd is. Wegen die vol staan met vrachtwagens die het hele land gaan doorreizen en auto’s die toeterend de vrachtwagens willen omzeilen. Met grote letters staat Schavemaker daar als een gigant gevestigd aan de Lijndenweg.
Binnen leiden tientallen medewerkers het verkeer van Schavemaker in goede banen. Naast het kantoor zijn de grote loodsen gevestigd. Volgestouwd met vracht en, voor nu, op benzine rijdende trucks. Er is één uitzondering, die staat midden in de opslag: de glanzende groen-witte elektrische truck. Het object dat het bedrijf naar een duurzame toekomst moet gaan leiden.
Duurzaam
Ook wethouder Teun-Jan Tabak komt een kijkje nemen bij de splinternieuwe elektrische truck. De wagen wordt deze week voor het eerst ingezet. „Deze truck zal ingezet worden om staal te vervoeren tussen Laura Metaal en Tata Steel”, aldus Schavemaker. „Met vier man op de wagen rijdt de truck 24/7, en zal zo’n tachtig transporten per week doen.”
De elektrische truck past in het nieuwe beleid van het bedrijf. Een stap naar een duurzame bedrijfsvoering met oog op de toekomst. Toch wordt de truck alleen op dit traject gebruikt, en veel nieuwe elektrische trucks zitten vooralsnog niet in de pijplijn.
„Dat heeft te maken met de actieradius. De truck kan maar 350 kilometer afleggen voordat het weer opgeladen moet worden, en wij rijden afstanden groter dan dat. Daar is deze elektrische truck nog niet geschikt voor.”
Oplader
Mochten er in de toekomst meer elektrische trucks komen, vormt het opladen van de truck volgens de directeur ook een probleem. „Als de chauffeurs in de ochtend vertrekken, en in de avond terugkomen wanneer zij er zes-, zevenhonderd kilometer op hebben zitten, dan moeten alle trucks ook in de oplader”, aldus Schavemaker. „Dan moet je in de nacht dertig van dit soort trucks vullen. Dat gaat wel een probleem worden. Daarom moet er meer innovatie komen in de batterijtechniek voordat we meer trucks kunnen bestellen.”
Voor nu dient de truck vooral als test voor het bedrijf. „Het is echt een manier om te kijken wat zo’n truck kan doen en wat voor effecten het uiteindelijk zal hebben. Vanuit de klant krijgen we ook steeds meer de vraag naar duurzaam vervoer. Daarom is het juist verstandig om nu ervaring op te doen met deze elektrische truck, zodat wij uiteindelijk aan die vraag kunnen voldoen van de grote corporaties.”
Stilletjes
Fleet Manager André Klingeler leidt chauffeurs op om in deze nieuwe truck te rijden. In een testrit laat hij zien hoe stilletjes de truck raast over de weg. Dit is, naast de korte afstanden, ook een kenmerk van het voertuig waar de Fleet Manager niet over te spreken is.
„Dat is wel één van de grote nadelen aan deze truck”, zegt Klingeler, terwijl hij de route richting Tata Steel rijdt. „Daar is Volvo zich ook van bewust. Met een beetje wind in de oren hoor je deze truck niet voorbijrijden, en dat kan gevaarlijk zijn. Maar dat is een probleem voor autofabrikanten in het algemeen.”
Transportbedrijf Schavemaker
In 1967 is het transportbedrijf opgericht door de vader van directeur Rico Schavemaker, Henk Schavemaker, in Assendelft. Het bedrijf werd al snel uitgebreid en verhuisde om die reden naar Beverwijk, op de plek waar het bedrijf nu nog steeds is gevestigd. Schavemaker heeft nu vestigingen in onder andere Maastricht en Breda, maar ook in Duitsland en Slowakije. Het is uitgegroeid tot een groot, Europees logistiek dienstverlener.
Bron: Noordhollands Dagblad van 2 febuari 2023 door Gino Punt
Foto: FOTO’S JJFOTO/VINCENT DE VRIES
Op de foto: Wethouder Teun-Jan Tabak onder de indruk van de splinternieuwe vrachtwagen.