‘Onze regio is veel meer dan een kolen- en staalberg’

Een nieuw topproduct van Tata Steel, de bouw van de grootste Sluis ter wereld, een verbeterd regio-imago én de grote kracht van de voedsel-industrie. Tijdens het congres ‘Grenzen verleggen, een jaar later’ bleek dat de IJmond over krachtige economische tools beschikt. ‘Maar die kracht moeten we nog beter uitdragen.’

Eind 2016 werden in het congrescentrum van Tata Steel grenzen verlegd met de lancering van de Kracht van de IJmond van Rabobank, OV IJmond en de Regionale Staalagenda van Tata Steel. Op 20 november j.l. kwamen IJmondiale bestuurders, politici én ondernemers hier wederom samen. Onder leiding van gespreksleider Jort Kelder werd gekeken: waar staat de IJmond, een jaar later, op het gebied van de high-tech maakindustrie, toerisme en leefomgeving?

Zo’n 200 geïnteresseerde ondernemers zagen Kelder een paneldiscussie leiden met Elisabeth Post (gedeputeerde Provincie Noord-Holland), Peter van de Meerakker (directeur Zeehaven IJmuiden), Fabiènne Hendricks (Hoofd Tata Steel Academy), Martin Kooiman (DGA WinSys IT Solutions) en George Zapantoulis (directeur Bazaar Beverwijk). Daarnaast ging Kelder onder meer de zaal in om te debatteren met IJmondiale ondernemers, de nieuwe Beverwijkse burgemeester Martijn Smit en Tata Steel-voorman Hans van den Berg.
Toen Kelder ‘kietelde’ door te zeggen dat de IJmond louter een kolen- en staalberg is, stelden de aanwezigen massaal dat ‘onze regio veel meer is dan dat’. ‘Alleen moeten we dat veel beter uitdragen. Want veel mensen buiten onze regio weten nog niet welk moois wij hebben’, zei De Bazaar-baas Zapantoulis.

‘Een recent imago-onderzoek stelt dat we de geweldige innovatie- en circulaire kracht van onze industrie, communicatief heel goed naar buiten moeten brengen’, vulde Ton van der Scheer aan. ‘Met de ontwikkelingen bij Tata, maar ook met de bouw van de grootste zeesluis ter wereld, steken we de IJmond in een modern jasje. Bovendien heeft de IJmond prachtige kansen op het gebied van toerisme en recreatie. Als we deze kansen regionaal aanvliegen in plaats van elke IJmond-gemeente afzonderlijk, komen we tot de beste resultaten.’

Het volledige verslag is te lezen in De IJmondiaan van 8 december 2017.

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo