OV IJmond Nieuws

Natascha van Grinsven vindt Telstar de ideale club voor een vrouw als directeur of trainer

Haar aanstelling als commercieel directeur bij Telstar krijgt veel aandacht. Want voetbal is toch een typische mannenwereld? Zelf vindt Natascha van Grinsven het niet zo bijzonder. De nieuwe commercieel directeur reageert op vijf stellingen.

In de typische mannenwereld die de voetballerij is, moet je als vrouw twee keer zo hard werken om je plekje te verdienen.

,,Oneens. In de sollicitatiebrief die ik twee jaar geleden schreef, eindigde ik met de zin: ’Als Telstar de ballen heeft, namen ze een vrouw op deze positie. Bij Telstar maakt het helemaal niet uit of je man of vrouw bent, wit of zwart of op dezelfde sekse valt of niet. Ik heb gesolliciteerd bij de juiste club, want het kan in andere situaties anders zijn.

Er is nu meer media-aandacht voor mijn aanstelling dan dat er was geweest bij een man. Dat lijkt me duidelijk. Ik wil graag mijn steentje bijdragen aan de opkomst van vrouwen in het voetbal, maar uiteindelijk wil ik gewaardeerd worden op de inhoud van mijn werk.”

Als er een club is in het betaald voetbal die klaar voor de eerste vrouw als hoofdtrainer lijkt, is het Telstar.

,,Absoluut. Daar is Telstar al jaren klaar voor. Het is geen bewuste ambitie, maar we willen een zo goed mogelijk persoon voor de functie van hoofdtrainer. Of dat nou een man of een vrouw is maakt niet uit.”

Het cultimago van Telstar leidt af van waar het echt omgaat in het voetbal: presteren.

,,Een club heeft meer waarde dan alleen voetbal. Telstar heeft een heel duidelijke sociaal-maatschappelijke positie in de regio en biedt een platform om het bedrijfsleven bij elkaar te brengen. We willen graag winnen en hogerop komen, maar het is niet het enige doel.

De cultstatus en de manier waarop we met een knipoog communiceren, is het karakter van de club. Het leidt niet af van de prestaties. Wij laten zien wie we zijn. Of we nu eerste divisie of eredvisie spelen, we moeten zorgen dat we blijven wie we zijn. Dit waarderen mensen in de club.

Ik denk dat we de laatste jaren de beeldvorming van Telstar scherper hebben gezet. In het verleden hebben we weleens gewoon grappige campagnes gedaan, nu proberen we meer een knipoog te maken naar clubs en spelers die zichzelf heel serieus nemen.

Het moet passen in ons verhaal. ’Avondje Telstar’ was bijvoorbeeld een geslaagde actie. Ondanks dat er geen voetbal is, wilden we onze mensen bij elkaar brengen. De community laten lachen en juichen. Dat deden we door de bekerwedstrijd Telstar – Ajax opnieuw uit te zenden. De matchdinerbox, die we met lokale ondernemers hebben samengesteld, gaf ons en onze partners veel aandacht. Ook kwamen we op een positieve manier in de media in een voor veel clubs lastige tijd.”

Steef Hammerstein was een perfecte mentor voor mij.

,,Toen ik bij Telstar solliciteerde, was al duidelijk dat ik Steef op termijn zou opvolgen. Het was voor mij makkelijk om mezelf in te werken, omdat ik de tijd had om alle informatie op te zuigen.

Ik heb veel geleerd van de club en van het netwerk dat hier rondloopt. Steef was als geen ander bekend met de regio. Als ik in gesprek was met een mogelijke nieuwe sponsor, wist hij altijd meteen om wie het ging. Ik heb daarin veel van hem geleerd.

We zijn beiden andere personen. Dat is heel goed, daar leer je het meeste van. Hij is echt een heel goede verkoper, hij heeft een enorme gunfactor. Ik denk dat wat meer ben gericht op de marketing, op het verkopen van een product. Dat sluit goed op elkaar aan.”

De ambitie van Telstar om in 2026 te promoveren naar de eredivisie moet vanwege de coronacrisis worden uitgesteld.

,,2026 is nog ver weg. Het enige wat we nu hebben moeten uitstellen, is de bouw van de promenade aan de oosttribune.

Ondanks deze moeilijke tijd is het ons wel gelukt om er een vrouwenteam en beloftenteam bij te krijgen. Je merkt ook dat er steeds meer draagvlak komt voor onze ambities. Het wordt door partners, supporters en ook media omarmd.”

Bron: Dagblad Kennemerland van 13 juni 2020

Foto: FOTO UNITED PHOTOS/TOUSSAINT KLUITERS

Downloads

Download hier onze presentatie

Aankomende evenementen

Lunchbijeenkomst – Voldoet jouw onderneming aan CSRD?

10e Algemene Ledenvergadering

Haringparty @ Vishal IJmuiden

Business Volleybal Cup

ZomerBBQ

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo