Op donderdag 9 november 2023 hebben onze leden elkaar ontmoet tijdens de ledenlunch. Aan kennistafels werd met elkaar gesproken over de volgende thema’s: innovatie en veiligheid, verduurzaming personenvervoer, digitalisering, risicomanagement/cyberrisico’s, de wijnfactor en strategische werkplekconcepten. Verder waren er tafels waar men in gesprek kon met bestuursleden en vrije tafels.
Mona Keijzer
Na de lunch sprak Mona Keijzer en was er gelegenheid tot het stellen van vragen. Mona geeft aan dat zij weer in de politiek is gestapt om het nuchter Noord-Hollandse geluid te laten horen in Den Haag. Zij benadrukte het belang van verduurzaming, maar gaf aan dat het belangrijk is dat dit in de pas loopt met hoe de andere landen in Europa en de rest van de wereld het doen.
Het belang van het MKB werd benadrukt door Mona. Een sterk Nederland in de toekomst is een Nederland waar ondernemers kunnen ondernemen. Er moet beleid gevoerd worden dat ondernemen aantrekkelijk maakt
Stikstof
Op de vraag hoe de stikstofdepositie verlaagd kan worden en toch voldaan kan worden aan de woningbouwopgave antwoordde Mona dat niet alleen het stikstofprobleem de woningbouw tegenhoudt. Het heeft met name te maken met locaties en kosten van bouwgrond, grondstoffen, etc.
Over het stikstofprobleem zei zij het volgende: Nederland heeft Europese wetgeving ingevuld door het aanwijzen van enorm veel Natura 2000 gebieden en daarbij strenge wetgeving, waardoor ons land op slot zit. BBB is bezig met een initiatief wetsvoorstel waarin een andere systematiek wordt gekozen, waarbij er meer mogelijk zal zijn.
Toeslagenstelsel
Mona stelde dat het doorrekenen van verkiezingsprogramma’s leidt tot beleid dat problemen niet oplost. Een voorbeeld daarvan is het toeslagenstelsel. Het is bedacht om ervoor te zorgen dat mensen op papier meer geld overhouden. Een gevolg van dit stelsel is dat het voor sommige mensen niet loont om meer te gaan werken, met alle kwalijke gevolgen van dien. Mona pleit voor een fiscaal stelsel met een belastingvrije voet die de toeslagen en kortingen overbodig maakt. Dit zal leiden tot een hogere arbeidsparticipatie, dus meer belastinginkomsten (loonbelasting, vennootschapsbelasting, BTW). De mensen die niet (meer) kunnen werken moeten tegemoet gekomen worden via minimabeleid.
Tata Steel
Tata produceert als één van de 5 schoonste fabrieken ter wereld staal en doet het economisch goed, aldus Willem Jonkman van BTAC solutions. Als Tata gesloten wordt, dan verhuist de productie van staal naar elders in de wereld. Tata wordt aangemerkt als één van de grootste stikstof uitstoters, maar de tuinbouw stoot meer uit en daar hoor je niemand over. Aan Mona vroeg hij wat ze daarvan vindt. Ze gaf aan dat de staalproductie wereldwijd naar een groenere productiemethode moet overstappen, daar is iedereen het over eens. De overstap moet echter gedaan worden in hetzelfde tempo als in de andere Europese landen, zodat Tata zichzelf niet uit de Europese markt prijst. Daarnaast heb je te maken met de internationale markt. Dit zou volgens de Green Deal opgelost moeten worden door extra heffingen, maar hier is Mona huiverig voor omdat het moeilijk uitvoerbaar is.
Verder gaf zij aan dat het probleem van luchtverontreiniging en gezondheidsproblemen daardoor ook speelt in bijv. binnensteden en in Brabant. Als je het daarmee vergelijkt ontloopt het elkaar niet veel. De levensverwachting van mensen in en rondom Wijk aan Zee is hoog. Dit komt omdat zij werk hebben. Vaak wordt vergeten hoe belangrijk dit is voor het welzijn en de gezondheid; ook de Haagse politiek is hier doof voor.
Bereikbaarheid IJmond
Bestuurslid Theo Koster, verantwoordelijk voor het cluster Transport & Logistiek, kaartte het probleem van de bereikbaarheid van de IJmond aan. Het afsluiten van de sluizen voor autoverkeer, de problemen met de hoogtemeting van de Velsertunnel en het uit de vaart halen van de tweede pont over het Noordzeekanaal zorgen ervoor dat de IJmond slecht bereikbaar is. Mona bood haar medewerking aan om ervoor te zorgen dat hier Kamervragen over gesteld gaan worden.