Dionne houdt van heldere taal

Herkenning is het sleutelwoord, aldus Dionne Ruurda van Plek communicatie. Als zelfstandig communicatieadviseur en projectmanager helpt ze bedrijven om hun boodschap helder naar voren te brengen. Vaak is daar wel een kleine – of grote – vertaalslag voor nodig. De moeder van twee uit Velsen-Zuid weet precies wat de do’s en don’ts van goede communicatie zijn. Online iets plaatsen zonder daar goed over na te denken, te langdradige teksten schrijven, of verzanden in details; dat moet je dus allemaal niet doen. Wél een goed idee: „Je moet je verplaatsen in de doelgroep, denken zoals de mensen in die doelgroep denken.”

Dionne werkt al sinds haar studententijd in de communicatiebranche. Een kleine drie jaar geleden startte ze haar eigen bedrijf Plek Communicatie, waarmee ze niet alleen advies geeft maar ook projectmanager is voor groot- en kleinschalige evenementen. „Hiervoor werkte ik op de communicatieafdeling van Tata Steel”, vertelt ze. „In 2018 was ik verantwoordelijk voor de organisatie van het jubileumfeest ’100 Jaar Staal in de IJmond’. Daar kreeg ik twee volle jaren de tijd voor. Het was een gigantisch project, eigenlijk waren het heel veel losse projecten binnen dat ene project. We organiseerden iets voor werknemers, voor zakelijke contacten én een festival voor omwonenden. Er kwam ontzettend veel bij kijken; zo moest er alleen al voor het festival een aparte toegangsweg naar het feestterrein worden aangelegd.”

Met die ervaring begon Dionne kort na het jubileumfeest voor zichzelf. Inmiddels werkt ze voor onder meer Techport, Citymarketing Velsen en het Nova College. Het mooiste aan haar werk vindt ze wat zij de ’vertaling’ noemt van directiekamer naar woonkamer. „Als je iets communiceert, is het belangrijk te bedenken tegen wie je het hebt. Op sociale media spreek je een heleboel verschillende doelgroepen tegelijk aan. Je moet dus zorgen dat je boodschap voor iedereen begrijpelijk is, en dat je voor specifieke doelgroepen het juiste kanaal inzet. Huisvrouwen van middelbare leeftijd zitten bijvoorbeeld eerder op Facebook dan op LinkedIn en jongeren zitten vaker op Instagram. Die verschillende groepen moeten dezelfde boodschap op een nét iets andere manier onder ogen krijgen.”

Haar opdrachtgevers geeft ze vaak het advies om hun online uitingen persoonlijk te maken. „Bij het analyseren van een bedrijf kan me opvallen dat het bedrijf zich online heel productgericht presenteert, terwijl klanten tegenwoordig ook willen weten met wie ze nou eigenlijk in zee gaan. Dat persoonlijke verhaal wordt steeds belangrijker.”

Zelf kan ze geen website bezoeken zonder ook even het op kopje ’over ons’ te klikken. Opvallend genoeg heeft Dionne zelf helemaal geen website, maar dat is volgens haar een gevalletje ’bij de schilder thuis moet je ook niet kijken’. Die website heeft ze ook niet nodig, want dankzij mond-tot-mond-reclame heeft de Velsen-Zuidse niets te klagen. „Ik ben sociaal en enthousiast en zie overal kansen, dat heb je nodig in dit beroep. Soms ben ik iets té enthousiast. Dat is ook gelijk mijn probleem. Gelukkig fluit mijn man me terug als ik te veel hooi op mijn vork dreig te nemen.”

Haar grootste uitdaging? „Af en toe moet ik ook een boodschap brengen die niet leuk is. Toen ik nog in dienst was van een grote telecomprovider, heb ik bijvoorbeeld weleens moeten communiceren dat er een reorganisatie aankwam. Dat is gewoon een rotboodschap, maar die moet je dan toch zodanig brengen dat er in ieder geval begrip voor is.”

Af en toe ’nee’ zeggen, dat hoort er ook bij. „Soms krijg ik drie vol getypte A4-tjes toegestuurd. Of ik die even op Instagram wil zetten”, zegt Ruurda. „Maar zo werkt dat medium niet. Véél te veel tekst, dat leest niemand. Ik breng het hele verhaal dan terug naar drie begrijpelijke zinnen. En daarna moet ik de opdrachtgever uitleggen waarom ik het zo gedaan heb. Vijftien jaar geleden durfde ik dat nog niet. Dan deed ik maar gewoon wat er gevraagd werd, ook al was ik het er niet mee eens. Met de jaren merk ik dat er steeds beter naar me geluisterd wordt.”

Nog één communicatietip dan. „Een veelgemaakte fout is dat bedrijven een nieuwtje zo snel mogelijk op Instagram zetten, zonder zich af te vragen hoe die ene post in het grotere geheel past. Of erger nog, ze maken een sociale media-kanaal aan en plaatsen daar maar één keer een bericht op. Dat zegt óók iets over je bedrijf. Mijn advies is dan ook: Doe het goed of doe het niet.”

Bron: Noordhollands Dagblad van 15 april 2022 door Gwendelyn Luijk

Foto: FOTO STUDIO 2 MEDIA/GWENDELYN LUIJK

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo