Het businessevent De kracht van de IJmond gaat niet door. De organisatie kwam tot dit besluit omdat het aantal aanmeldingen ver achterbleef bij de verwachtingen. Ondernemers zouden op 30 oktober met bussen een bezoek brengen aan twaalf bedrijven die letterlijk model staan voor ‘de kracht van de IJmond’.
De organisatie was in (vrijwillige) handen van de themagroep Promotiecampagne voor de IJmond die is opgericht naar aanleiding van de drukbezochte Kracht van de IJmond-ontbijtsessies in het Telstar Stadion. ‘De teller stond eind deze week op 35 aanmeldingen, terwijl in de bussen plaats is voor 200 ondernemers’, aldus voorzitter Friso Huizinga. ‘Omdat wij niet verwachten dat het aantal op korte termijn nog zal oplopen, hebben we besloten om het businessevent te annuleren. Dat vinden wij erg jammer, ook omdat de bedrijven die we zouden bezoeken al waren begonnen met het samenstellen van een mooi programma. Waarom de animo tegenviel? Dat is lastig te zeggen, maar vermoedelijk heeft het te maken de volle agenda van de ondernemers. In de laatste maanden van het jaar zijn er wekelijks netwerkbijeenkomsten. Bovendien draaien de bedrijven op volle toeren. Een ondernemer maakt dan misschien net wat minder snel tijd vrij voor een vent dat een hele middag duurt.’
De kracht van IJmond kon op steun rekenen van het Rabo DichtbijFonds IJmond, OV IJmond, MKB IJmond, SnowPlanet, Jan de Wit Autocars en de IJmond-gemeenten. Huizinga: ‘De steun was geweldig, maar tegenover deze partijen was het niet fair geweest om een event te organiseren voor een handjevol ondernemers. Misschien dat het volgend jaar nog eens proberen, maar dan op een moment dat de agenda’s minder vol zitten. Aan het enthousiasme bij de betrokkenen heeft het in ieder geval niet gelegen.’