Breedweers core business: sociaal ondernemen

Gastheer van de OV IJmond-bedrijfsborrel op 14 december was Breedweer Facilitaire Dienstverlening op het Uitgeester industrieterrein Molenwerf/Westerwerf. Een bijzonder bedrijf, want het draait bij Breedweer vooral om het maken van impact op het maatschappelijke vlak. De verdiensten zijn er in belangrijke mate een middel om sociale voorzieningen te ondersteunen – zoals invulling geven aan de Participatiewet – en circulaire processen te stimuleren.

De bijeenkomst vindt plaats in het magazijn dat aangekleed met scheidingswanden, statafels en versieringen een gemoedelijke sfeer uitstraalt en de gasten uitnodigt om met elkaar in gesprek te gaan. Wat helemaal de bedoeling is van een dergelijke netwerkbijeenkomst.

OV IJmond-voorzitter Ton van der Scheer vertelt onder meer over de datalogger van Greenbiz en over het marketingplan van het cluster Toerisme, dat binnen OV IJmond enthousiast is ontvangen en wordt ondersteund door een fonds van de Rabobank.

Voor een pakkie schag

Directeur Jack Stuifbergen schetst vervolgens in grote lijnen de bijna dertigjarige geschiedenis van Breedweer Facilitaire Dienstverlening. Beginnend met zijn vader, die regelmatig de ramen van de buren waste “voor een pakkie shag”. Dat wilden de buren van de buren ook wel en uiteindelijk kreeg hij het er zo druk mee, dat hij besloot geld voor zijn diensten te vragen.

In 1996 is ook Jack als glazenwasser letterlijk en figuurlijk onderaan de ladder begonnen. In 2009 heeft hij zich voor het eerst verdiept in een inschrijving op een Europese aanbesteding waarbij sociaal ondernemerschap een van de eisen was. “Dit idee greep me en hield me vast.” Sociaal ondernemen is vanaf dat moment zelfs de core business van het bedrijf, vanuit de gedachte dat iedereen de kans moet krijgen om zelfstandig een minimumloon te verdienen.

Eigen MBO-opleidingen

Met alleen schoonmaakwerk blijkt het in de praktijk echter lastig om voldoende uren te maken voor een zelfverdiend minimumloon. Daarom besluit Stuifbergen de dienstverlening uit te breiden met onder andere catering en beveiliging.

Breedweer organiseert bovendien eigen MBO-opleidingen van niveau 1 tot en met 4, met eigen lesmateriaal dat is gericht op het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt. De opleidingen van Breedweer Acadamy worden gegeven in Uitgeest, in het 780 m2 grote pand waar het bedrijf vorig jaar vanuit Heemskerk naartoe is verhuisd.

Negen nieuwe vestigingen in 2017

Op de planning voor 2017 staat de opening van negen nieuwe vestigingen in andere delen van het land, wat uitbreiding van de werkgelegenheid betekent met in totaal 1100 medewerkers. De helft daarvan is om welke reden dan ook aan de zijlijn komen te staan en hebben hierdoor een afstand tot de arbeidsmarkt. Stuifbergen benadrukt dat het niet alleen gaat om mensen met een beperking, maar ook om bijvoorbeeld mensen met een burn out, mensen met een verminderde loonwaarde en om statushouders. Iedereen verdient de kans om weer deel te nemen aan de arbeidsmarkt “De kandidaten beginnen met behoud van hun uitkering. Bij gebleken enthousiasme en motivatie volgt een dienstverband.” Breedweer heeft samenwerking gezocht met onder meer Werkgeversservicepunten en UWV om deze gevarieerde doelgroep in kaart te krijgen.

Stuifbergen: “Met het maken van een dergelijk verschil, creëren we toegevoegde waarde voor alle betrokkenen, inclusief onze opdrachtgevers. Ik hoop ook dat deze werkwijze andere ondernemers inspireert.”

Voor meer informatie: www.breedweer.nl

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo