Havenfestival IJmond vaart nieuwe koers

Havenfestival IJmond zet in op een verdere professionalisering van de organisatie, grotere betrokkenheid van de bezoekers én het toevoegen van verrassende, nieuwe elementen aan de vertrouwde festivalopzet. Dat is zaterdagavond bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst voor vrijwilligers en sponsoren van het Havenfestival. Het bestuur gaat ook op zoek naar mogelijkheden om samen te werken met collega-organisaties.

Nadat eerder dit jaar het besluit was genomen om in 2016 geen festival te organiseren, zijn het bestuur en de projectgroep met frisse energie aan de slag gegaan met de contouren van een vernieuwd festivalconcept voor 2017. Eén van de belangrijkste stappen was het aantrekken van een evenementenbureau dat de vrijwilligers kan helpen bij het maken van een professionaliseringsslag.

,,De voorwaarden die tegenwoordig gesteld worden aan het verlenen van een evenementenvergunning vragen nadrukkelijk om een andere aanpak’’, aldus de kersverse voorzitter Jakob Klompien. ,,Wij kunnen dat als vrijwilligersorganisatie niet alleen. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een partner met ervaring op dit gebied.’’ Die partner heeft het bestuur na een pitchronde gevonden in Levensgenieters, het bedrijf van Bas Dortmundt, René van Elsland en Tom Siekman. ,,Zij organiseren jaarlijks 30 tot 40 grote evenementen en weten dus wat er moet gebeuren om iets goeds neer te zetten.’’

Levensgenieters wordt medeverantwoordelijk voor het Havenfestival nieuwe stijl. Het evenementenbureau heeft verfrissende ideeën over de indeling van de Trawlerkade en verrassende nieuwe onderdelen. De programmering krijgt een duidelijk profiel zodat iedere bezoeker vooraf weet wat hij of zij kan verwachten: een regionale uitmarkt op zaterdagmiddag, feest op zaterdagavond en lokale theater- en muziekmakers op zondag. De vertrouwde pijlers van het festival – havens, vis en cultuur – blijven behouden. De rondvaarten en vistafel keren volgend jaar zeker terug. Havenfestival IJmond blijft ook in de toekomst een gratis toegankelijk festival met een regionale uitstraling.

Uit recent Burgerpanelonderzoek is gebleken dat het Havenfestival goed scoort onder de inwoners van Velsen. Zestig procent van de ondervraagden heeft het festival de afgelopen twee jaar bezocht en ruim tachtig procent was (zeer) tevreden over het evenement. Om de betrokkenheid van de bezoekers verder te vergroten gaat de communicatiecommissie onder leiding van Friso Huizinga de dialoog aan via social media. De Facebookpagina moet uitgroeien tot een ontmoetingsplek waar mensen hun verhaal kunnen doen. Het wordt ook mogelijk om donateur van het Havenfestival te worden. Dit levert allerlei leuke voordelen op.

Tijdens de vrijwilligers- en sponsorbijeenkomst in de Felison Terminal heeft voorzitter Jurriaan Blom de voorzittershamer overgedragen aan Jakob Klompien, in het dagelijks leven directievoorzitter van Rabobank IJmond. Blom doet na negen jaar een stapje terug, maar blijft in een adviserende rol betrokken bij het festival. ,,De frisse wind die nu opsteekt is voor mij een mooi moment om het stokje door te geven. Het was de afgelopen periode niet altijd makkelijk om een festival met deze omvang te organiseren, maar ik weet zeker dat mijn opvolger samen met de bestuurs- en commissieleden die blijven én Levensgenieters in staat zijn het Havenfestival nieuw elan geven. Ik daag de gemeente uit om in dat vernieuwingsproces mee te gaan.’’

De volgende editie van Havenfestival IJmond staat gepland op 26 en 27 augustus 2017. Zie ook www.facebook.com/havenfestival.

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo