Levendig verkiezingsdebat OV IJmond en Tata Steel

De aanleg van de nieuwe zeesluis moet worden aangegrepen om jongeren te laten zien hoe leuk werken in de haven en de technieksector is. Dat zei gedeputeerde Elisabeth Post (VVD) tijdens het politiek debat van OV IJmond en Tata Steel. Op de sluis moet een informatiecentrum voor de sluizen, de haven en de Techniekcampus Techport komen waar jongeren van harte welkom zijn.

Het verkiezingsdebat in het Congrescentrum van Tata Steel in IJmuiden werd bijgewoond door ruim 100 ondernemers, bewoners en vertegenwoordigers van politieke partijen. Tijdens de interactieve bijeenkomst debatteerden kandidaten van de zes grootste partijen in Noord-Holland over economie, milieu, werkgelegenheid en bereikbaarheid. De PVV was ook uitgenodigd, maar zij trokken hun vertegenwoordiger op het laatste moment terug.

Onder leiding van Peter van der Geer werd onder meer gesproken over windenergie. De SP vindt dat er nieuwe windmolenparken op zee bij mogen komen, maar dan wel buiten de 12 mijlszone. ‘We moeten rekening houden met het toerisme.’ Onzin, oordeelde ondernemer Frans Baud, die zelf op het strand woont. ‘In IJmuiden hebben we geen enkel probleem met de windmolens. Veel mensen vinden het zelfs mooi, want je ziet iets.’ Het plan van de AYOP en Tata Steel om de Averijhaven in Velsen-Noord om te vormen tot energiehaven kon rekenen op enthousiasme van gedeputeerde Post. ‘Het is een prachtig mooi plan wat de VVD zeker zal ondersteunen.’ De extra kaderuimte is hard nodig voor bedrijven die aan de slag gaan met de bouw en het onderhoud van windmolenparken op zee.

Tijdens het blok over de milieubelasting in de IJmond spraken veel partijen lovend over initiatieven om de leefbaarheid te verbeteren, zoals het plaatsen van een doekfilterinstallatie door Tata Steel en de invoering van walstroom in de havens (waardoor schepen hun vervuilende dieselmotoren kunnen uitzetten). Theo van Eijk, nummer 4 op de lijst van het CDA: ‘Een stop op economische activiteiten in deze regio is niet nodig. Wel is het noodzakelijk om milieubelastende bedrijven duurzamer te organiseren. Daar blijken bedrijven in de IJmond heel goed toe in staat.’

De SP en ondernemer Adriaan Jumelet van de IJmuidense Rondvaart Maatschappij maakten van de gelegenheid gebruik om het plan voor een watertaxi naar Amsterdam CS onder de aandacht te brengen. In tegenstelling tot de Fast Flying Ferry, die ruim 1,2 miljoen euro per jaar kostte en om die reden werd geschrapt, kan de watertaxi het zonder subsidie af. Er moet dan wel aan aantal randvoorwaarden worden voldaan, zoals het verlenen van een ontheffing voor de maximum snelheid op het Noordzeekanaal.

Een ander onderwerp dat aan de orde kwam was de vorming van één IJmond-gemeente. De ondernemers in de regio zijn daar al jaren groot voorstander van. D66 liet bij monde van gedeputeerde Joke Geldhof weten dat gemeenten ‘gezamenlijk veel krachtiger kunnen optreden’, zeker als de IJmond een vuist wil maken naar andere grote regio’s. Zij wees er ook op dat Velsen, Beverwijk en Heemskerk al op veel gebieden samenwerken, zoals bij de uitvoering van de drie decentralisaties. De PvdA liet na enig aandringen weten dat er wat hun betreft ‘een schepje bovenop’ mag als het gaat om de gesprekken over een samenvoeging van de drie IJmond-gemeenten.

Het verkiezingsdebat werd ‘gewonnen’ door Elisabeth Post van de VVD. Zij behaalde 33% van de stemmen. Opvallend in deze ondernemersomgeving was ook de sprong die de SP maakte naar 15% dank zij haar initiatief voor herstel vervoer over water.

Bekijk hier alle foto’s van Reinder Weidijk

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo