Voor de ondernemers van de OV IJmond is een goed doorstromend wegennet essentieel. ‘Daarom is het belangrijk dat we betrokken zijn bij de mobiliteitsverbetering van de A9, die het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil gaan doorvoeren’, stelt OV IJmond-voorzitter Ton van der Scheer.
De voorman van de OV IJmond was op 8 oktober j.l. samen met Hans Blauwen (clusterhoofd Transport & Logistiek) in Beverwijk present bij de derde netwerksessie, die het ministerie van IenM en stedenbouwkundig ontwerpbureau Posad over de mobiliteitsverbetering van de A9 hadden belegd.
Eerste bevindingen
Nadat de politieke beleidsbepalers hun eerste bevindingen en een voorlopige visie (‘we zoeken de oplossingen eerst in de omgeving van de A9 en gaan liever niet nieuw asfalt neerleggen’) hadden gepresenteerd, kregen de aanwezige vertegenwoordigers van het bedrijfsleven de kans om hun verhaal te doen. De enkele tientallen aanwezigen werden verdeeld over vijf groepen, waardoor er en petit comité input werd gegeven voor een traject naar een verbeterde doorstroming op de A9.
Het zogenaamde MIRT-onderzoek Noordwestkant Amsterdam (NoWa) had reeds een gebieds- en netwerkfoto opgeleverd. Ook hadden IenM en Posad inmiddels zeven hoofdvragen (betreffende bereikbaarheid, netwerk, gebied, weggebruikers, effecten vóór en ván economische, ruimtelijke en sociale thema’s en meekoppelkansen) geformuleerd. Die leiden vervolgens tot een probleemanalyse, waarna er oplossingsrichtingen worden gekozen.
‘Vergeet het havengebied niet’
Ton van der Scheer kon samen met de andere aanwezigen goede aanvullingen geven op de huidige visie. Zo viel het de OV IJmond-preses o.a. op dat het aandachtsgebied niet groot genoeg was. ‘In uw studiegebied rondom de A9 laat u de kuststreek er buiten. Dat is niet handig. Die contouren moet je naar de kust doortrekken. Want daar zitten de havens, de Tata’s en vele andere belangrijke IJmondiale, economische indicatoren. U moet zich realiseren dat het economische speelveld van de IJmond heel wezenlijk is.’
Van der Scheer bepleitte tevens dat het plan voor mobiliteitsverbetering van de A9 een adaptief proces moet zijn. ‘Want wat nu een mobiliteitsprobleem is, hoeft dat over 10 jaar niet meer te zijn. En andersom. Je moet tijdens het proces dus dynamisch zijn’, zo stelde hij. ‘Kijk bijvoorbeeld goed naar nieuwe technieken. Ik las laatst in de krant dat het over vijf jaar mogelijk moet zijn dat vrachtwagens ’s nachts zonder chauffeur als een treintje achter elkaar kunnen rijden over één rijbaan. Als dat lukt, ben je ze overdag kwijt en heb je al minder problematiek. Het probleem van nu hoeft dus niet het probleem van de toekomst te zijn.’
Meekoppelkansen
Dat de Velsertunnel in 2016 voor negen maanden dichtgaat, kwam ook ter sprake. Zo’n negatief mobiliteitsgegeven kan ook positieve kansen opleveren. Eén van de ideeën die daar soelaas bieden, is de aanleg van een aantal verbindingsstroken tussen de A9 en de A22. ‘Dan maak je van je probleem dus eigenlijk een mooie kans. Zo’n insteek naar probleemoplossingen is hier bij het mobiliteitsvraagstuk van de A9 ook gewenst.’
De OV IJmond-voorzitter benadrukte daarnaast het belang om de automobilist duurzaam te verleiden tot vervangend vervoer. ‘Zo zijn wij in IJmond Bereikbaar nu al heel erg bezig om fietsers meer ruimte en mogelijkheden te bieden. Een heel belangrijk punt is dat er dan ook een heel goed en sluitend hoofdfietsnetwerk komt. Dat zal per saldo 12 miljoen euro aan investering vergen’, vertelde Van der Scheer, die bijval kreeg van een ambtenaar van het ministerie van IenM. ‘Zeker met de mobiliteit van de snelle elektrische fietsen, krijgt de forens een grotere actieradius. Er zijn inmiddels 1,3 miljoen Nederlanders met een elektrische fiets, die snelheden tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Op sommige trajecten ben je met zo’n fiets eerder op je werk, dan met de auto. Dat biedt zeker kansen.’
Klankbordgroep
IenM sprak van een nuttige bijdrage van het bedrijfsleven. Begin 2015 wil het ministerie het plan van aanpak presenteren. Ook Van der Scheer was tevreden. Hij sprak na afloop van een ‘goede score aan onze tafel.’ Van der Scheer zal tevens zitting nemen in de klankbordgroep, die het A9-traject verder zal begeleiden. ‘Daardoor kan ik namens de OV IJmond goed de ideeën en gevoelens van onze leden blijven verkondigen. Dat is belangrijk.’
Hans Blauwen is het eens met Van der Scheer: ‘Wij ondernemers zijn erbij gebaat dat de doorstroming op de A9 perfect is. Dat belang zie je elke ochtend weer, wanneer er vele files staan. De mobiliteit op het wegennet is nu gewoon niet toereikend. Daar moet spoedig wat aangedaan worden. Gebeurt dat niet, dan loop je de kans dat de mobiliteit steeds verder achteruit holt’, zo stelt het clusterhoofd Transport & Logistiek van de OV IJmond. ‘Daarom is het ook goed dat het ministerie van IenM nu naar ons ondernemers luistert bij de mobiliteitsverbeteringsplannen voor de A9. Het is dus van belang dat we onze stem en ideeën daar verkondigen. Ik denk dat de A8 bij Zaandam er snel moet komen. Dat zal al een mooie verlichting op de A9 kunnen geven. Maar er moet meer gebeuren. Zeker met het oog op de lange sluiting van de Velsertunnel, die in 2016 maandenlang moet worden gerenoveerd. Daarom is het belangrijk dat wij ons als ondernemers via de OV IJmond laten horen richting de beleidsbepalers van ons wegennet.’
Lees in bijgaande PDF het verslag