De Formule 1 is terug in onze regio! In het eerste weekend van september werden dagelijks minstens 105.000 bezoekers verwacht in Zandvoort. Tel daar het grote aantal medewerkers bij op en je begrijpt dat de organisatie voor een uitdaging stond om alles soepel te laten verlopen. In aanloop naar het raceweekend vond in het BUKO Stadion een seminar plaats over transport, logistiek en mobiliteit. Daar kwamen zo’n 100 ondernemers en geïnteresseerden op af.
Na de opening door wethouder van de gemeente Velsen en F1-liefhebber Jeroen Verwoort gaf voormalig Head of Event Operations Rob Langenberg een inkijkje in de wereld achter de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix. Hij vertelde onder meer over de enorme logistieke operatie. ‘Het stigma was dat Zandvoort niet bereikbaar was voor 100.000 mensen’, aldus Rob. ‘Wij hebben altijd geloofd dat het wél kon. Uiteindelijk kwamen er alleen maar mooie beelden in de media met stromen van fietsers in het oranje. Iedereen was onder de indruk. Hier hebben we natuurlijk maatregelen voor moeten nemen. Zo hebben we iedereen die binnen een straal van een paar kilometer woont opgeroepen lopend naar het circuit te komen. We hadden capaciteit voor 40.000 fietsen, de NS heeft 12 treinen per uur ingezet waardoor ze 27.000 passagiers per dag konden vervoeren en er was een speciale lijnbus van station Haarlem naar het circuit. We hebben dit met zijn allen gedaan en daarmee in Nederland de nieuwe standaard neergezet.”
BUKO is naast stadionsponsor van Telstar ook trotse Event Supplier van de DGP. Regiomanager Menno vertelde over de samenwerking en de rol van het Beverwijkse bedrijf tijdens het evenement. BUKO Infrasupport verzorgt de kraanwagens inclusief marshalls die ingezet worden als er iets misgaat met een racewagen, maar is ook verantwoordelijk voor de verkeersplannen, tekeningen en vergunningen. Menno: ‘Bij het maken van de plannen hebben wij te maken met bezoekersstromen naar een vrij complexe locatie met maar twee aanvoerwegen. Er zit 260 uur aan tekenwerk in en we leveren duizenden materialen. Zo zetten wij 2000 verkeersborden neer. Vanaf donderdag is Zandvoort eigenlijk op slot en hebben wij tot zondagavond samen met de Dutch Grand Prix de regie over de verkeersstromen.”
Aan het eind kwamen lokale ondernemers aan het woord over hun rol tijdens de Formule 1. Henk van der Valk levert een bijdrage aan een tijdelijke heliport in Velsen waarmee hij de organisatie ontlast in het vervoer van onder andere coureurs. Jeffrey Lagerweij is directeur van IC Europe uit IJmuiden. Zijn bedrijf heeft met een flink aantal mensen gewerkt aan ruim 60.000 van de 90.000 tijdelijke zitplaatsen op het circuit. Velsens citymarketeer Friso Huizinga sloot af met de positieve impact van de F1 op de gemeente Velsen. Denk aan de vele extra bezoekers, volle hotels en campings en gezelligheid op de terrassen na afloop van de racedagen. ‘Wij willen bezoekers van de Dutch Grand Prix verleiden nog eens terug te komen naar IJmuiden en de gemeente Velsen’, zei Friso. ‘Deze week doen we dat door hotels en campings te voorzien van speciale (fiets)routekaarten met toeristische informatie, door vlaggen neer te zetten en door de route naar Bloemendaal te voorzien van borden zodat iedereen veilig heen- en terugkomt.’
Het seminar werd georganiseerd door OV IJmond, Techport, Businessclub Telstar en Citymarketing Velsen | ijmuiden.nl. De intentie is om volgend jaar weer een soortgelijke bijeenkomst te organiseren, wederom met meerdere (netwerk)partijen.
Lees ook Velsen is klaar voor de Dutch Grand Prix
Foto’s: Reinder Weidijk