Talkshow NV IJmond: Gezellig, verrassend en inspirerend uurtje informatieoverdracht

De sfeer zat er dinsdag meteen goed in bij de Ondernemerstalkshow van NV IJmond. Met Château Marquette als decor liet spreekstalmeester Jaap Suis zijn vijf gasten aan het woord over hun werkzaamheden. Het leverde een gezellig, verrassend en inspirerend uurtje informatieoverdracht op over de lokale bedrijvigheid.

Als commercieel directeur van de ’betrokken en onverschrokken’ voetbalclub Telstar heeft Natascha van Grinsven genoeg plannen voor promotie van haar club naar de eredivisie. „We hebben de vrouwen daar inmiddels spelen. Een andere wens was dat we een jeugdteam op de been brachten. Het past in onze visie om tot 2026 ons huis, ons stadion wat meer op te waarderen.” De club uit Velsen-Zuid is op meerdere manieren maatschappelijk betrokken. „Er is een aantal sociale projecten waarin we meedraaien. Daarnaast hebben we de ’Groene Leeuwen’ onder aanvoering van oud-directeur Steef Hammerstein en Michael van Praag. Daar valt wat ons betreft alles onder op het gebied van duurzaamheid. Daar dragen wij graag ons steentje aan bij.”

Spiderman

Verbinden, behartigen, netwerken en kennis delen. Dat is waar Theo Koster van OV IJmond zich mee bezighoudt. „Magnus network, oftewel groot netwerk”, aldus de Santpoorter. „Ze zeggen soms Spiderman, maar het gaat mij erom om bedrijven met elkaar te verbinden. Met name binnen het cluster transport en logistiek.” Koster is er trots op dat bedrijven vooral op strategisch vlak steeds meer samenwerken. „Er komt een opleiding vrachtwagenchauffeur via het Nova College. Er wordt gezamenlijk gekeken naar elektrificeren, hybride of op waterstof rijden.” Op gebied van de infrastructuur zit hij met ondernemers en Rijkswaterstaat om de tafel.

Houthakken

Wanneer een 41-jarige man een motor koopt, denken mensen al snel aan een midlifecrisis. Bij Kees Schouten van de Noord-Hollandse Bierbrouwerij in Uitgeest was dat tien jaar geleden anders. „Die motor had ik al”, lacht hij. „Ik was aan het houthakken op vakantie in Frankrijk en riep mijn vrouw. Die dacht het ergste, maar ik had bedacht te gaan bierbrouwen. En dat bevalt me uitstekend. Ik ontzorg klanten die hun brouwsel bij ons komen afvullen.”

Een andere manier van ’praktijkleren’ is een idee van Monique Beentjes van het Werkgevers servicepunt Zuid Kennemerland/IJmond. „Het vak wordt op de werkvloer geleerd. Anders dan bij de BBL, de beroeps begeleidende leerweg, bepaalt de werkgever dat hun werknemer de juiste vaardigheden beheerst, waarna de school er een stempel op zet.” De tijdsinvestering in de opleiding is het volgens Beentjes waard. „Het begeleiden kost net als het werven van personeel tijd.”

Aandelen

Gastheer Erik Kuiper-van den Berg wil graag alle frustraties van de coronatijd achter zich laten. Een ding wil hij terughalen. „We moesten de renovatie van het hotel stilleggen, omdat we geen geld meer hadden. We zijn toen aandelen uit gaan geven. Een schot in de roos en kennelijk droegen heel veel mensen ons een warm hart toe”, aldus de CEO Relaxed Hospitality Group. Als kers op de taart kreeg Landgoed Marquette, bestaande uit Hotel & Chateau Marquette, begin januari een extra waardering. Vakmagazine Meetings vindt de horecagelegenheid de beste evenementenlokatie van Nederland.

Gezien de gezelligheid tijdens de afterparty, is de prijs voor Marquette terecht. De netwerkborrel is weer als vanouds. Corona lijkt definitief voorbij.

Talkshow NV IJmond

De Talkshows van NV IJmond op de locatie Chateau Marquette zijn gratis toegankelijk. Vooraf aanmelden is verplicht. De productie is een initiatief van De Coalitie, in samenwerking met OV IJmond.

Bron: Noordhollands Dagblad van 30 maart 2022 door Marcel Tabbers

Op de foto: Jaap Suis interviewt Natascha van Grinsven, commercieel directeur van Telstar, in Château Marquette.

Foto: FOTO JJFOTO/VINCENT DE VRIES

Bekijk hier de foto’s

Downloads

Aankomende evenementen

Volg ons op social media

webdesign development
OV IJmond logo