Op een tafeltje in zijn kantoor liggen allerlei gereedschappen. Schroevendraaiers, zaklantaarns, diverse slangetjes, doorgebrande lampjes. ,,Om auto’s onklaar te maken”, zegt Leo Swiers op bijna bezwerende toon. Nou ja, onklaar? Om gebreken in voertuigen aan te brengen. ,,Eigenlijk het omgekeerde van repareren”, gaat de Heemskerker verder. Sinds tien jaar is hij eigenaar van Bureau Via, een bedrijf dat zich bezighoudt met kwaliteit in allerlei vormen.
Zoals ondernemingen begeleiden bij het halen van certificeringseisen op het gebied van veiligheid en/of kwaliteit. En ook controleren hoe het zit met de kwaliteit van garages. Of de monteurs wel alles controleren wat zij volgens de regels van bepaalde automerken wel zouden moeten doen. ,,Wij werken in opdracht van merken”, zegt Swiers. ,,Die willen weten hoe het met de service en kwaliteit bij garages gesteld is.”
Daarbij speelt Bureau Via een belangrijke rol. ,,We krijgen gebruikte auto’s van een bepaald merk. Plus een standaardlijst waar de monteurs allemaal op moet letten. Maar in plaats van een auto op te knappen, brengen wij een paar mankementen aan. Bijvoorbeeld doorgebrande lichtjes, slangetjes die niet goed zijn bevestigd of halfzachte banden.”
Vervolgens gaan medewerkers van het bureau of ingehuurde zzp’ers namens het automerk als mystery guests naar garages kriskras door Nederland voor een reparatie of onderhoudsbeurt. ,,Bij het weer ophalen van de auto kijkt de medewerker – de auditor – van ons of de aangebrachte mankementen inderdaad zijn opgemerkt en verholpen. Dat doet de auditor met de chef werkplaats en/of de betrokken monteur. Hij rapporteert vervolgens zijn bevindingen direct aan het automerk.”
Daar blijft het niet bij. Ook wordt er gekeken naar de servicegerichtheid van een autogarage. ,,Dat begint al bij het opnemen van de telefoon. Hoe lang moet de klant wachten. Wordt-ie minuten in de wacht gezet of direct geholpen? Stelt de garagemedewerker wel de juiste vragen, vraagt hij op sommige momenten door? Alle gesprekken worden opgenomen en later afgeluisterd om na te gaan op welke manier het beter kan.”
Garagebedrijven
Het doen van testen bij garagebedrijven is een deel van de werkzaamheden van Leo Swiers, zijn vijf naaste collega’s en de testers (meest zzp’ers). ,,We zijn actief in certificering en accreditatie en begeleiden MKB-bedrijven naar certificaten, bijvoorbeeld ISO 9001 of VCA”, licht hij toe in zijn kantoor.
Een onderwerp waar Swiers al mee te maken kreeg toen hij na zijn hbo-opleiding ging werken in de autobranche. ,,Ik kreeg het verzoek van de leiding te zorgen dat het bedrijf gecertificeerd zou worden. Dat is me gelukt.” En lachend: ,,Zo heb ik het kwaliteitsvirus opgelopen.” Tien jaar geleden besloot hij voor zichzelf te werken. Uiteindelijk belandde hij op De Trompet.
,,Wat wij verder precies doen?”, herhaalt hij de vraag. ,,Stel dat een ondernemer zijn bedrijf wilt laten certificeren. Bijvoorbeeld omdat hij de overheid als klant wil hebben en die dat van hem eist. Wij kunnen helpen bij het halen van dat certificaat, eigenlijk een kwaliteitskeurmerk. We beginnen met het maken van een analyse van het bedrijf en maken een organogram van de organisatie.
Deuren
Daarvoor interviewen we de medewerkers en brengen zo de bestaande situatie in kaart. Dat kan al veel informatie opleveren. Bijvoorbeeld dat binnen een bedrijf verschillende systemen naast elkaar worden gebruikt. Een keer ontdekten we dat bij een nieuwbouwproject de deuren standaard niet goed waren bevestigd. In het vervolg heeft de bouwonderneming een medewerker geschoold voor het aanbrengen van deuren. Dat scheelde het bedrijf aanmerkelijk aan kosten.”
En zo lopen Swiers en zijn collega’s tot in detail de bedrijfsvoering na. Het rapport gaat naar de betreffende certificeringsinstantie. De begeleiding voor het halen van een certificaat duurt een paar dagen. Daarna volgt er jaarlijks een controle. ,,Het werk hoeft niet lang te duren. We beschikken over handboeken voor de diverse certificaten. We moeten alleen verbeterpunten aangeven.”
Het plan voor het geven van ehbo- en aed-opleidingen voor bedrijven en particulieren is vanwege de corona uitgesteld. ,,In de toekomst hopen we met de cursussen te beginnen.”
Bron: Noordhollands Dagblad van 10 maart 2021 door Pieter van Hove
Foto: Heleen Vink