Nu de mondkapjes voorlopig een blijvertje lijken te worden, is het draagcomfort iets waar meer op wordt gelet. OV IJmond lid VanDerEng deed alvast een duit in het zakje door earsavers te ontwikkelen en produceren. Zere oren door mondkapjes zijn vanaf nu niet meer aan de orde.
VanDerEng begon 126 jaar geleden als producent van houten speelgoed, maar houdt zich tegenwoordig al jarenlang bezig met het ontwerpen en fabriceren van op maat gemaakte labels, polsbandjes, consumptiemuntjes en steek- en sleuteletiketten.
Ook zij hebben fiks te lijden onder de coronacrisis. Minder werk gaf echter wel tijd en ruimte voor andere bezigheden. Ernst de Haas, directeur van het bedrijf: „We pikten geluiden op dat mensen last kregen door die elastiekjes achter hun oor, dus zijn we daar mee aan de slag gegaan. Ook voor ons is werk weggevallen. Zo maken wij bijvoorbeeld de plastic muntjes en armbandjes voor festivals en evenementen. Maar die zijn allemaal afgelast dit jaar. Dus we hadden hier nu tijd voor.”
Standen
De plastic bandjes die ze maken hebben diverse ’knoopjes’ waarachter het elastiek van de mondkapjes op verschillende standen kan worden vastgehaakt. De Haas: „Het is zeker niet zo dat we hier al het weggevallen werk mee kunnen opvullen. Het is meer een beetje spielerei, lekker positief bezig blijven. Het is ook goed voor de moraal. Zo moet je het zien.”
Toch zijn er al enkelen verkocht. „We hebben op bol.com een zakenaccount aangemaakt en daar worden er toch redelijk wat verkocht.” De earsavers – die 3,95 euro kosten per vijf stuks – worden bovendien duurzaam gemaakt. „Het is volledig gemaakt van restmaterialen. Kleine stukjes plastic die van andere producten over zijn gebleven. Die zijn prima te versmelten.” Het bedrijf ziet innovatie als een belangrijk aspect van ondernemen. „En dus blijven we op zoek naar nog duurzamere materialen. Momenteel zijn we bezig met soorten plastic die volledig milieuneutraal zijn. We zijn zelfs bezig met plastic steeklabels waar we bijvoorbeeld bloemzaadjes in kunnen verwerken.”
De belangstelling die de earsavers genereren, is weer eens wat anders voor het bedrijf. „We maken doorgaans producten zonder al teveel sexappeal. De meeste van onze producten ziet bijna niemand. En andere als startnummers en polsbandjes zie je overal, maar het trekt weinig aandacht.”
Toch zijn ze een van de ongeveer vier – zo schat De Haas zelf in – bedrijven in Europa die op deze schaal dit soort producten maakt. „Onze machines zijn ook uniek. We hebben ze allemaal zelf op maat aangepast voor onze producten. De machines die wij gebruiken, kun je daarom nergens anders vinden.”
Kratjes
Trots wil hij het bezoek tot slot nog een korte rondleiding geven door het bedrijf. Het eerste dat opvalt bij het binnentreden van een werkruimte, zijn enkele kratjes met bierflesjes. Maken ze die ook? De Haas lacht: „Die maken we… op.”
Over VanDerEng
Het Heemskerkse bedrijf begon 126 jaar geleden als producent van houten speelgoed, maar houdt zich tegenwoordig al jarenlang bezig met het ontwerpen en fabriceren van op maat gemaakte labels, polsbandjes, consumptiemuntjes en steek- en sleuteletiketten. Daar zijn de earsavers bijgekomen.
Bron: Dagblad Kennemerland van 17 oktober 2020, door Frenk Klein Arfman
Foto: Heleen Vink, op de foto: Directeur Ernst de Haas met de Earsaver