Wie met enige regelmaat door de Velsertunnel moet, is het gewend: stilstaan in de file. Er hoeft maar iets te gebeuren en de hele IJmond loopt vast. Maar nu, in tijden van corona, is alles anders. Hoe kunnen we dat volhouden?
21 januari, 7.00 uur ’s ochtends. Van corona heeft nog bijna niemand gehoord. In de IJmond is het een ochtendspits als zo vaak. Na een storing in de Velsertunnel kan het verkeer geen kant op. Aanvoerwegen, sluiproutes en andere snelwegen lopen dicht. Bussen en taxi’s staan vast, de pont is stampvol en mensen komen te laat of zelfs helemaal niet op hun werk.
Een paar uur later, als alles weer rijdt, gebeurt het opnieuw: wéér een storing in de Velsertunnel. Het hele circus begint van voor af aan en tot diep in de avond staat het verkeer stil. Ondernemers klagen de volgende dag tegenover NH Nieuws dat dit echt niet langer kan. De economische schade loopt flink in de papieren.
Maar nu is alles anders. Door de corona-maatregelen werken veel mensen thuis en zijn de wegen zo goed als leeg. Voor de Velsertunnel heeft al wekenlang geen serieuze file gestaan.
De rust op de wegen in de IJmond is ook bij Rijkswaterstaat opgevallen. Uit cijfers blijkt dat het verkeer in onze regio tijdens de spitsuren zelfs bijna gehalveerd is. “Het is een stuk rustiger. We zien dat mensen zich heel goed aan die maatregelen lijken te houden”, vertelt Viktor Beelen, verkeerskundige bij Rijkswaterstaat.
“Het is heel bijzonder”, legt Beelen uit. “Je gaat echt jaren terug om weer op dat niveau te komen.”
“De miljarden vliegen je om de oren”
Al die files kosten de maatschappij bakken met geld. Volgens Ton van der Scheer, voorzitter van ondernemersvereniging OV IJmond, scheelt het miljarden euro’s als werknemers of transporten niet langer vaststaan op knelpunten als de Velsertraverse of de N208.
“Als je door zou rekenen wat dit ons allemaal kost, dan vliegen de miljarden je om de oren”, zegt hij.
Van der Scheer heeft dan ook stille hoop dat we door het thuiswerken ook na de crisis niet meer elke dag in de file staan. “Als wij in staat zijn dit zo te organiseren dat de files niet meer terugkeren, dan is dat al de eerste winst”, berekent Van der Scheer.
“We krijgen niet meer dezelfde wereld terug. Je hebt gezien dat je heel veel op afstand kan doen.”
‘Over de drempel heen’
Ook Astrid van den Haak, projectleider duurzame mobiliteit bij de Omgevingsdienst IJmond, denkt dat het thuiswerken een blijvertje is. “Ik denk dat de intelligente lockdown er voor heeft gezorgd dat we met een grote sprong over de drempel heen zijn gesprongen”, zegt Van den Haak
“Het merendeel van de mensen zal het in het begin ontzettend spannend hebben gevonden, maar ik ben er van overtuigd dat de meesten er nu de voordelen van in zien.”
Techport
Van der Scheer benadrukt wel dat deze economische zware periode naast het fileprobleem nog meer kansen kan bieden. Vooral in de technieksector is werk aan de winkel.
Omdat de regio vergrijst, moeten de komende periode volgens Van er Scheer vooral jongeren geënthousiasmeerd worden in de techniek aan de slag te gaan. Volgens de voorzitter van OV IJmond zijn veel bedrijven al bezig met het werken aan innovatieve oplossingen voor in de toekomst.
Een aantal jaar geleden zijn bedrijven en overheden daarom het project ‘Techport’ gestart, waarin wordt samengewerkt met onderwijsinstellingen. “Maak het zichtbaar, maak het aantrekkelijk. Dat is iets waar deze tijd om vraagt.”
Klik hier voor het artikel en het interview met voorzitter Ton van der Scheer
Bron: https://www.nhnieuws.nl