Natuurlijk werd op 20 juni tijdens de Haringparty weer gesmuld van de Hollandse Nieuwe. Maar tijdens hét OV IJmond-netwerkevenement van het jaar bleek dat ook juist de vlak voor de kust van IJmuiden gevangen Noordzeevis verrassend lekker te smaken. ‘De Noordzeevis verdient het om beter op de (menu)kaart te worden gezet.’
De door de Zeehaven IJmuiden beschikbaar gestelde Vishal D aan de Halkade was ook dit jaar een bijzonder passend decor voor de binnen de IJmond inmiddels ‘wereldberoemde’ Haringparty. Meer dan 500 IJmondiale ondernemers netwerkten met elkaar en de plaatselijke politiek, proostten op een goede entrepreneurstoekomst én genoten van alle smakelijke hapjes en drankjes die Party Support van Ron Mellies hen voortreffelijk heeft voorgeschoteld.
220 soorten Noordzeevis
Het ervaren cateringbedrijf verraste de aanwezigen met voor velen nieuwe smaaksensaties. Want naast de bekende lekkernijen als haring, Hollandse garnaal en gerookte makreel, werden de OV IJmond-leden, verenigingssponsors en relaties, verrast op rode mul, pieterman en verse makreel.
‘Dat zijn twee Noordzee-geheimen die letterlijk voor onze IJmuidenkust zwemmen, maar ten onrechte onbekend zijn als culinair lekkernij’, vertelt Tim van Zeben. De visinkoper van Mercuur is tevens voorzitter van de Stichting Noordzeevis uit IJmuiden. Van Zeben is dan ook erg verheugd dat de OV IJmond de campagne ondersteunt om Noordzeevis veel beter onder de aandacht te brengen. ‘Want wat eet de gemiddelde Nederlander in een restaurant? Zalm uit Noorwegen en tonijn uit een ver oord. Terwijl we hier voor onze eigen kust inktvis, tong en in totaal zo’n 220 soorten vis hebben rondzwemmen. Maar van de tientallen tonnen vis die er dagelijks via IJmuiden aan land worden gebracht, gaat vrijwel alles via de export naar de rest van Europa. Maar dát komt bij ons vandaan.’
Ecologisch voetafdruk
De stichting wil de Noordzeevis dan ook letterlijk beter op de kaart zetten. ‘Ook vanwege de groene trend dat we als mensheid steeds meer lokaal willen gaan eten met een zo’n laag mogelijke ecologische voetprint. Dan is het vreemd dat we van onze Noordzeevis slechts vijf procent in Nederland consumeren en een grote meerderheid over grote afstanden exporteren’, geeft Van Zeben aan. ‘Het is dus een taak van de stichting om juist dát onder de aandacht te brengen. Voor een rode mul wordt in Frankrijk bijvoorbeeld grof geld betaald. Dit omdat deze vis daar enorm populair is. Maar in Nederland kent niemand ‘m. Hopelijk heeft de Haringparty daar nu al verandering in gebracht.’
Kookboek
Afgelopen december presenteerde de stichting een kookboek over Noordzeevis. Alle aanwezigen bij de Haringparty kregen dit fraaie, mede door de OV IJmond, Rabobank IJmond, Zeehaven IJmuiden N.V. en Citymarketing IJmuiden gefinancierde boek mee naar huis. Van Zeben merkt dat de acties van de stichting steeds meer hun zeevruchten afwerpen. ‘Dat zien we aan het aantal ambassadeurs, dat zich voor de promotie van de Noordzeevis inzet. Maar we meten het ook af aan de marktwerking. Hoe meer iets bekend is, hoe groter de vraag en hoe hoger de prijs. Afgelopen februari hebben we bijvoorbeeld de Steenbolk gepromoot. Deze kabeljauwachtige is een heerlijk visje, maar kostte op de afslag amper een stuiver per kilo. Na de promotie was de verkoopprijs vertwintigvoudigd naar een euro per kilo. Het gaat om naamsbekendheid. Dat verdient dit smakelijke visje.’
Perfect netwerken
Party Support had de Haringparty-locatie prachtig aangekleed met onder meer grote doeken waarop de Noordzeevis-ambassadeurs zichtbaar waren. ‘We hadden voor deze editie ook een speciale entree gemaakt, die refereert aan de Noordzeevis en het boek’, vertelt Ron Mellies, die al voor de 13de keer de catering van hét IJmondiale netwerkevenement verzorgde. Al het smakelijke eten en drinken en de fysieke aankleding kwamen uit de ervaren handen van Mellies en zijn team.
Tevens was er ruimte voor sponsors, zoals Velserbeek, dat in de hal fraaie bolides van de merken Renault, Hyundai en Mazda had geplaatst. ‘Andere ondernemende partijen hadden een meetingpoint neergezet’, wist Mellies. ‘Zoals Werckpost, een uitzendbureau, dat ook sponsor is geworden. Ze zijn nieuw hier in IJmuiden, dus ze wilden via de Haringparty graag mensen leren kennen. Dit evenement is bij uitstek een manier om succesvol te netwerken met collega-ondernemers én de IJmondiale politiek die hier ook altijd graag naartoe komt.’
Nieuwe verbindingen
Peter van de Meerakker had eveneens genoten. De directeur van de Zeehaven IJmuiden had de vishal D als fraai decor beschikbaar gesteld. ‘Er is geen mooiere locatie om de Haringparty te organiseren dan juist in de visveiling. Het begint inmiddels een mooie traditie te worden’, zo zei Van de Meerakker.
‘Wat ik zo mooi aan de Haringparty vind? Het succes van de haven is ook het succes van bedrijven en mensen die daar werken. Ondernemers die het goed met elkaar kunnen vinden en die uitstekend en intensief samenwerken. De Haringparty is een perfecte gelegenheid om elkaar te ontmoeten en weer nieuwe verbindingen met elkaar aan te gaan.’
De zeehaven-directeur is tevens te spreken dat de Noordzeevis nu via de stichting, een campagne en het speciale boek wordt gepromoot. ‘We werken daar ook graag aan mee. De Noordzeevis is bijna een te goed bewaard geheim. Een erg groot deel van dit mooie kwaliteitsproduct uit onze Noordzee wordt geëxporteerd naar het buitenland. Dat is toch zonde. We willen immers allemaal duurzaam met elkaar op onze aardbol omgaan en de CO2-print zo laag mogelijk houden. Dat wij Nederlanders dit bijzondere natuurproduct van bijzonder dichtbij en met een zeer lage CO2-voetprint op dit moment onvoldoende waarderen, is een gemiste kans. Met deze campagne zetten we de Noordzeevis letterlijk op de menukaart. Ook het boek dat verschenen is, wordt bijzonder gewaardeerd. Dat is allemaal heel leuk.’
KNRM
KNRM station IJmuiden was aanwezig met de reddingboot Nh1816. Deze boot was voor belangstellenden te bezichtigen, waarbij de vrijwilligers van KNRM tekst en uitleg gaven.
De reddingboten en vrijwilligers van de KNRM zijn 24 uur per dag beschikbaar voor spoedeisende hulp en niet-spoedeisende hulp. Op basis van goed zeemanschap verleent de KNRM hulp op het water aan een ieder die hierom vraagt. KNRM redt en helpt, kosteloos. Sinds 1824 en dat wil de KNRM zo houden. Dit betekent niet dat er geen kosten gemaakt worden. Het werk van de KNRM is zeer belangrijk!
Op dit moment is de KNRM bezig met een renovatie van het botenhuis IJmuiden. Dit is het verblijf van de vrijwilligers voor en na de acties, oefeningen en gedurende opleidingen. Er worden sponsoren gezocht die willen bijdragen in de aanschaf van nieuw meubilair, keukentje, plafond, vloer, verlichting en schilderwerk. Dit kan financieel of in natura. Gewoon donateur worden kan natuurlijk ook!
De KNRM richtte een bijzonder dankwoord tot de schipper van de NH1816, Walter Schol, die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de uitbreiding van de vloot met deze reddingboot. Er werd daarbij een waardecheque overhandigd, ter beschikking gesteld door de directie van Uitzendbureau Werckpost. De cheque werd overhandigd door Hendrik Loosman van Werckpost: ‘De mensen van de KNRM doen hun werk vaak in de anonimiteit. Het gaat veelal om vrijwilligers, die in het redden van levens hun roeping hebben gevonden. Het zijn vaak nuchtere types, wars van applaus en complimenten. Hun betekenis voor de KNRM evenwel is van onschatbare waarde. Soms past het om zo iemand even naar voren te halen, in het zonnetje te zetten.’
Klik hier voor alle foto’s.