Veel ondernemers waren aanwezig bij de ledenlunch in het SHIP. Rob Gordijn, omgevingsmanager van bouwconsortium OpenIJ, gaf aan de hand van actuele drone-opnames van de bouwput een toelichting op de werkzaamheden. De haarscherpe drone-opnames zijn gemaakt in opdracht van OV IJmond.
Werk op schema
De werkzaamheden zijn in de zomer van 2016 gestart. Volgens Gordijn verloopt alles volgens de planning. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de deurkassen voor de sluisdeuren. In deze gigantische bakken rollen in de toekomst de deuren bij het schutten van de schepen. Na het vlechten van de wapening van de wanden, wordt het beton per laag gestort. De deurkas van het binnenhoofd (het aan binnenwater gelegen sluishoofd van een schutsluis, bij een sluis dat de overgang vormt tussen binnen- en buitenwater) is volgens Gordijn overigens veel groter dan die van het buitenhoofd.
Openhouden doorgaande verkeersroute
Momenteel wordt in Zuid-Korea gewerkt aan de constructie van de enorme sluisdeuren. Het gaat om deuren van meer dan zeventig meter. Eén deur bestaat uit 2400 ton staal. Volgens verwachting komen de gevaartes in mei naar IJmuiden. De komende tijd staat nog heel wat op het programma, zoals het werken aan de waterkering. Het sluizencomplex houdt de Noordzee tegen. Het werk aan de nieuwe suis betekent ook dat er aan de waterkering wordt gewerkt, deze wordt namelijk ruim drie meter hoger tot 8,85 meter boven NAP. Van deze deelprojecten kan Gordijn niet wakker liggen, vertelde hij: ,,Het wordt een uitdaging om de doorgaande verkeersroute open te houden”.
Oplevering eind 2019
De bouwers van de nieuwe sluis bij IJmuiden blijven ervan uitgaan dat het infrastructureel werk in de monding van het Noordzeekanaal eind 2019 wordt opgeleverd.
Vanwege geconstateerde problemen met de caissons, die de sluisdeuren in het water moeten plaatsen, zag het er eind vorig jaar nog naar uit dat het project langer zou duren. “Maar vooralsnog wordt december volgend jaar als einddatum voor de nieuwe sluis aangehouden”, aldus Gordijn.
Vragen
Na de toelichting van Gordijn werden er veel vragen gesteld. Besproken werden o.a. de diepte van 18 meter ten behoeve van het getij-onafhankelijk ruimte bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen en de financiering. OpenIJ heeft namelijk een lening afgesloten voor dit project en ontvangt een vergoeding als het project klaar is. Er is een contract afgesloten voor een periode van 26 jaar; hiermee wordt geld verdiend.
Verder werd er gesproken over klimaatverandering, circulair bouwen en stalen deuren uit Zuid-Korea.
Monument van samenwerking
Het is logisch dat aan dit project veel mensen werken en gewerkt hebben: voor de aanbesteding, gedurende het uitwerken, de organisatie en aan de uitvoering op meerdere locaties. Daarom noemt Gordijn dit project een “Monument van samenwerking”.
Lunch
Na de presentatie genoten de aanwezigen van een goed verzorgde lunch op de bovenste verdieping van het SHIP. De sfeer was ontspannen; er werd volop gesproken met elkaar en genoten van het uitzicht. Daarna was er gelegenheid om het SHIP te bezichtigen, waar velen gebruik van maakten.
Tekst: Pieter van Hove – journalist HDC Media/Ingrid Schuijt
De drone-opnames zijn eigendom van OV IJmond en mogen niet zonder toestemming worden gepubliceerd.
Klik hier voor de foto’s.